maling af lakeret bord ??

Jeg har lige købt mig et brugt hæve sænkebord, men vil gerne male det højglans hvid, med noget mønster. 
hvordan skal lige bære sig ad??

jeg tænkte at man bare lige skulle give det en gang let slibning, også grunder, maling og til sidst noget nyt lak, så man får en bordplade som er modstands dygtig over for ridser. 

Jeg ved heller ikke lige hvilken slags maling man skal vælge. 

link til bordet 
http://www.lauritz.com/Item/Item.as...d=2574294# 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den slags borde er som regel larkeret med en syrehærdende lak, så det er ikke nok med bare en let slibning, du skal have al lakken af før du påbegynder en ny larkering.
Ja, en excentersliber på med groft papir til at fjerne lakken, herefter finere feks. korn 120.

Grund og mellem maling med mellemslibninger i finere papir, og slut maling med høj glans, evt. afsluttet med klarlak for længere holdbarhed, så skal det nok blive godt.

Kan du leve med det ikke er helt vidt, kan den jo bejses hvid af et par gange, også bare lakeres efterfølgende.
For det første: Er det nu heeelt sikkert at det er nødvendig at fjerne den syrehærdede lak?

Dernæst: Derimod er jeg helt enig i at en (hånd)malet overflade på et arbejdsbord bør slutbehandles med med en klarlak.

Og mit spørgsmål er så: Hvilke typer og kombinationer af grunder, maling og lak skal der anvendes? For at opnå "pianofinish"!

Ja det bliver noget josk hvis der bare males oven på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også