terrasse i farvet beton

Hej jeg skal til at støbe min terrasse på 15 kvm. i farvet beton ,er der nogle der vide hvordan og hvorledes det skal udføres 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke selv ved det bør du lade være.
Jeg vil lige uddybe hvorfor du skal lade være.

Du skal starte med at grave et stort hul, ideelt til frostfri dybde, 90 cm. det er 30 tons jord.
Derefter skal du fylde lige så meget sand i hullet, det skal stampes adskillige gange undervejs med en jordloppe.

Når det er gjort, og dine arme er kommet tilbage til normal længde skal du forberede støbningen.
Sandet skal rettes af (det er den letteste del af projektet) og der skal laves eb forskalling (støbeform)
Du skal lægge armering på støbefeltet, hævet så det kommer til at ligge midt i betonpladen.

Før du begynder at blande beton for alvor skal du finde det nøjagtige blandingsforhold som giver den farve du ønsker husk at prøverne skal tørre mindst en uge før farven er rigtig.
Nåe du har det rigtige blandingsforhold skal du til at blande beton, en almindelig fritfaldsblander (husmandsblander) kan tare ca. 50 l. ad gangen (de sælges som 120 L. men det er det de rummer med åbningen opad), husk at alle blandinger skal være nøjagtig ens.

En god styrke er 1:7 cement og betonmix, mål det op med spande, (skovlfulde er for unøjagtigt) 5 12 l spande til 8 l cement,
farvepulveret skal vejes af.

Start med at fylde 4 spande betonmix cement og farve i blanderen og bland tørt 3-4 minutter, tilsæt 5 l. vand og lad det køre nogle minutter før du kommer den sidste spandfuld mix i, bland mindst 5 minutter før du tømmer blanderen.

Grunden til at vente med den sidste spandfuld er at fritfaldsblanderen er dårlig til at blande halvtør beton, og det er vigtigt at man ikke laver noget vådt pladder, det får aldrig fuld styrke.

Hele terrassen skal støbes på en dag, ellers kommer der støbeskel hvor der senere kommer revner.
Efterhånden som der støbes skal betonen vibreres, rettes af og glittes, det kræver stor øvelse for at få en glat overflade.

Du kan også bestille færdigbeton fra fabrik, flydebeton er bedst, men det kræver at betonbilen kan komme i nærheden af terrassen, normal beton kan køres ind i trillebør, men sørg for at have gode venner og pilsnere parat.
Jeg har selv støbt vores på 17 m2 med fritfalds blander og det tog 3-4 dage og det var endda uden farve blandinger. Brugte også metoden med spande så det hele blev nøjagtig.
Da jeg var færdig sagde jeg til mig selv. ALDRIG IGEN ! 
Det er et være lorte job (undskyld til dem der lever af det) og det er simpelthen ikke besværret værd synes jeg..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

ok tak for jeres viden og råd ,jeg ændre min planer til at støb ,alm. beton og der efter ligger jeg frostsikre fliser ,ovenpå beton.

Er der nogle som har en hjemside med forskellige flise typer ,så jeg kan blive inspereret ?

på forhånd tak
det er snart sommer og min have skal ligne en milion .....hehehhe næsten !
Tænk det lige igennem med fliser.....Personligt syntes jeg det ser forkert ud her i landet + når det regner bliver de afsindig glatte..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis