Hvad er pris energi forholdet i dag mellem solcelle og solfanger ?.

I anden tråd fik jeg oplyst at energi og prisfaktor forholdet mellem solcelle og solfanger er 8 og 12 gange. Det ændrer sig hele tiden da solceller bliver billigere og jeg kender ikke forudsætningen for denne oplysning da der er så mange udenoms faktorer som spiller ind på slut prisen.  

Nogen her der kan oplyse mig om pris energi forholdet i mit tilfælde ved Heatpips panel med 30 stk. 58x1800 rør som koster 400 usd. og mod svarende til 500 W Solcelle panel for 400 usd. Mvh. Gorm


Welcome inn Villa & Hotel
Phuket. Thailand.
www.welcome-inn.com
www.welcomeinn.info
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har forstået i anden tråd at det du ønsker er opvarmning...ikke nødvendigvis el til andet forbrug.

Du kan ikke sammenligne effekten fra 500 watt solcelle(r) med en heatpipe med 30 rør - du får MEGET mere varme ud af de heatpipes, samtidig med at du ikke i praksis får 500 watt ud af solcellerne.
hvis du skal sammene priser skal du sammenligne med et solcelle panel(er) på ca. 4-5000 watt - og du vil opdage at du skal betale uforholdsmæssigt meget for at få samme effekt.
Solcellen har dog den fordel at du kan langtids gemme din energi i det offentligt el net og bruge den senere (f.eks. oplagre om sommeren og bruge om vinteren)- så jeg er skam meget positiv indstillet over for solceller som er en god ide - det er bare ikke sikkert at det er der du skal starte...

Uden at have 100% dokumentation for påstanden er min egen erfaring (har både solceller og solpanel) at solvarme panelet giver en langt højere effekt. (ps. har selv 3.2 m2 traditionel solfanger og 300 watt solceller)

Sådan lige umidelbart vil jeg mene at effekten af mit anlæg på en god solskinsdag er ca. 2 kw fra solpanelet (35 grader dirrekte mod syd) mens solcellerne i praksis under danske forhold giver peek ca. 200 watt (45 grader dirrekt mod syd) - dvs. hvis dette udelukkende skal bruges til at lave varme får jeg ca. 10 gange mere effekt ud af solfangen.
Det er dog umidelbart svært at vurdere hvad solpanelet giver af effekt, men hvis solen skinner om sommeren kan man god få varmet et stille løbende vandforbrug op til 60 grader kontinuerligt - det ville nok kræve ca. 2000 watt med en dypkoger - så jeg vurdere at den kan levere i intervallet 2-3 k watt.


Prismæssigt kan du selv gange op...husk i øvrigt at både solpaneler og solceller kræver en del ekstra installationer som også koster (op til 50% af den totale pris) - dette variere dog i forhold til din nuværende installation. Mine 2 anlæg har ca. kostet det samme som DIY, dog kostede solstrøm en anelse mere da det krævede besøg af elektrikker.

jeg får det til følgende for kun solpaneler/solceller
30 stk heatpipes 400 usd + tilbehør / installation
4000 watt solcelle 3200 usd + tilbehør/installation


jeg vil mene at 100% opvarmning i dk ikke er nemt/simpelt/billigt, men jeg arbejder selv hen mod det. for at nå målet er følgende forudsætninger (i prioriteret rækkefølge).
#1. dit hus skal være godt isoleret (lav energi)
#2. dine vinduer/døre skal naturligvis også være isolerede og i orden
#3. dit varme behov kan fra maj -> oktober dækkes af solfanger (varme)
#4. du installere ca. 3-4000 watt solceler som oplagere energi om sommeren
#5. du installere varmepumpe som gør at det el der er sparet op fra solceller "forvandles" til ca. 6-7000 kwh varme

lidt afhængig af husets størrelse og energi behov kan det være nødvendigt med mere end 6-7000 kwh varme - men det er sådan min plan ser ud.
pt. har jeg lavet #1,#2,#3 og har lige bestilt til #5 - jeg går stadig og lurepasser lidt vedr. #4 men vil tro at det bestilles til sommer - når alle 5 trin er udført som DIY ser det ud til at jeg har brugt ca. 200 tkr alt i alt - jeg forventer lidt konservativt at jeg kan varme mit 64 m2 "lille" godt isolerede sommerhus op alle årets dage uden udgift til hverken el eller varme - målet er minimum 15 grader men tiden vil viser hvor det ender i praksis og jeg tror lidt højere

Tak for dit udførlige svar. Det er rigtig godt have en som faktisk også har erfaring i praktisk. Jeg kan godt se nu at heatpipes fabrikanter taler om 45 til 55 % effective og solar cell datablad taler om 14 til 16 % . Min løsning i DK i første omgang må være solfanger til varmt vand. I Thailand bruger jeg allerede solfanger men har netop idag har jeg været ude at kikke på solcelle paneler som er meget lidt udbredt i Thailand. Priserne er da også tossede i Thailand da de vil have 2.8 usd per Watt. Jeg har fået priser fra Shanghai fra 0.74 usd per W. og import tax er 10% og 7% vat. Fagt og handling er ikke det store. Tror jeg snart bestiller nogle KW og se om det er noget jeg kan bruge. Der er jo meget sol hernede.


Welcome inn Villa & Hotel
Phuket. Thailand.
www.welcome-inn.com
www.welcomeinn.info
Lyder som en god ide med solceller i thailand, husk dog at solceller på batteri hurtigt bliver dyrt da batterier slides - de skal derfor helst kobles på det offentlige net, her må du lige tjekke regler i thailand.
evt kan det ske at strøm i thailland er prissat så det ikke kan betale sig af økonomiske årsager - i du er det kun rentabelt fordi vi har relative høje afgifter og elmåleren løber baglæns.

Om heatpipes i dk, husk at du næppe får meget varme i vinter måndederne. Hvis du PT bruger brændefyr slipper du med garanti for en del af fyrings sæsonen
I Thailand er det næsten som det vilde vesten og den offentlige myndighed her på Phuket er nok også ligeglad. Bare du betaler for dit forbrug på måleren. Jeg bruger ca. 7000 KWt. per måned så det skal være et mega stort panel hvis der skal komme noget ud på nettet efter måler. 

Jeg tænker at bestille 2 til 3 KW paneler til at starte med. Mon du/i kunne hjælpe mig lidt med at vælge hvilken paneler jeg skal bestille ?.
Der er lidt for mange at vælge imellem og har ingen erfaring. Mvh. Gorm

http://www.welcome-inn.com/solar/solarpricelist.xlsx

Welcome inn Villa & Hotel
Phuket. Thailand.
www.welcome-inn.com
www.welcomeinn.info
I thailand hvor solen står højt skal du formodentlig vælge mono krytaliske paneler, 2-3mw vil formodentligt fylde ca 12-20 m2. Har du er sted dette areal kan være og hvor der absolut ingen skygge falder (solceller falder drastisk i ydelse ved skygge påvirkning), evt kan panelerne bruges som overdækning til et sted i ønsker skygge...
inverter skal installeres et køligt og tørt sted for bedste holdbarhed.
hvad koster en thaillandsk kWh i el pris (hvad regner du med af tilbagebetalingstid)
Vedr mærke skal/vil jeg ikke gøre mig klog, har selv fra Helios - mener det er italiensk men ikke helt sikkert.
[code] [/code]
Annonce
I øvrigt kan jeg anbefale at handle dine heatpipes og andet solvarme grej hos vvfs.dk
jeg har selv handlet vvs og sol grej mange steder
vvfs yder en entusiastik rådgivning og har stor erfaring i solfanger anlæg (ps jeg er selv blot kunde hos dem og har således ingen relationer til dem)
Skriv dem en mail hvor du beskriver hvad du PT har af varmekilde, forbrug og det tag som du planlægger at bruge.
og de kan give dig præcis rådgivning om hvad der er bedste valg for dig, og tro mig de er ikke bare ude på at få dig til at købe, de vil gerne sælge hvad der er bedst for dig.
Så lige at dit setup er til et sommerhus, mit eget 'grej' er ligeledes i sommerhus og har ikke anden opvarmning end sol og producere også selv strømmen.vi er 2 voksne og 2 børn. Det består af 3 m2 solfanger +300 liter vvb og 300 w solceller.
Det dækker rimmeligt godt behovet.
Og det er dejligt at man kan lade ungerne fylde badebasiner mm med varmt vand uden at det koster ekstra.
Vi bruger ikke meget strøm, kun til køleskab, opvaske mask. Og komfur men skal her til sommer have opg solcellerne til 3-4 kW fra de nuværende 300w
Her om 1-2 uger bliver der installeret en varme pumpe som skal sikre at vinter temperaturen aldrig kommer under 12 grader, den skal drives af den overskudsstrøm som laves om sommeren

det kan evt give en ide om størrelserne, den dyreste investering bliver helt klart at opgradere strømmen - og man kommer rigtigt langt uden den del.
Det var også mit ønske at sommerhuset var selvforsynende da det er ret stort specielt da jeg mest bor i Thailand. Jeg bestiller nu 120 heatpipes i Shanghai og når jeg kommer til DK på et tidspunkt kan jeg sætte dem op.
Du har ret i det er en god fornemmelse at man kan frådse lidt med energien og føle man har lidt luksus


Welcome inn Villa & Hotel
Phuket. Thailand.
www.welcome-inn.com
www.welcomeinn.info
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis