hegn i skel... nabo uenighed..

Hej... vil lige høre om jeres erfaringer ang hegn i skel.

Vi har i vores baghave to bagboer. Den ene (a) med hegn på 2/3 del af vores haves bredde på 2m højt. Det har været oppe i en længere åre række og over flere ejere. Den anden bagbo (b) har der været en bambus hæk med lidt liguster og vildt vokset hassel. Bambussen er gået ud, så vi snakker med B(bagboen) om at vi skal have noget nyt istedet for. Hun siger vi kan bare sætte hegn op. Der går et lille år og nu har vi ryddet for bambus og har sat hegn op (og betalt) som matcher i udførsel og højde til den første bagbo. Men nu brokker (b) bagboen sig over at det er for højt. Hun påstår at det maks må være 180 cm mens vi siger at det må være max 2 m og at vi jo følger vores anden bagbos hegns højde. Hun vil have at vi tager 1 bræt af i højden, men det kommer til at se lidt sjovt ud når det så ikke passer i højden med det andet hegn.
Vi syntes hegns loven er lidt svær at tyde, nogen der har erfaringer ??

Tak - 

Carsten

Ps. Nej jeg kan ikke tale med bagboen om det...

Mvh Carsten og Nina
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I hegns loven står der at et hegn i skel, max. må være 180 cm. højt. Så din nabo har ret, hvis du vil lave et højere hegn skal det stå en meter inde på din egen grund.
Det havde nok givet mere respons, hvis du havde lagt indlægget i. "jura, reglementer mv" fremfor dette, der omhandler teknikdelen af hjemmeside. Men som ny skal man jo lige lære at navigere :-)

Hegnsloven §10:

 Stk. 6. Fælleshegnenes dimensioner fastsættes om fornødent af hegnsynet. Ved boligbebyggelse bør højden af hegn mod naboejendommen, hvor ikke ganske særlige forhold taler derimod, fastsættes til 1,80 m og må ikke uden naboens samtykke overstige 2 m.

Så hvis din overskridelse af de 180cm ikke overskrider 200cm, så burde der jo ikke være problemer.

Hvis hegnet overskrider de 200cm er det afgørende hvad I aftalte med naboen/bagboen før i gik i gang med etableringen af hegnet. Og har I ikke aftalt noget så er bagboen i udgangspunktet i sin gode ret til at kræve det nedsat.

Men med udgangspunkt i, at du skriver at hegnet ikke er over 200cm så bør du vel orientere bagboen om hegnsloven §10 og evt. opfordre bagboen til at indkalde til et hegnssyn (også jf. §10) hvis ikke bagboen er tilfreds (kontakt kommunen).

Er hegnet ikke over 200cm taler §10 for at hegnssynet umiddelbart vil give dig medhold.
Hvofff dog det, det har jeg jo dig til LArson.
Tak for svar.

jeg er helt ny herinde så jeg må indrømme at jeg havde lidt problemer med at finde ud af hvor jeg kunne oprette indlægget...så at der var nogen der fandt det og svarede mig er jo heldigt! 

jeg tror jeg venter på at hun indkalder til hegnssyn hvis det er det hun har brug for og så måler jeg lige igen og sørger for at det max er 2m.


Mvh Carsten og Nina
Du ved jo godt at der findes naboer som bare skal brokke sig, om du så hoppede på tungen for at glæde din nabo, ville du kun få brok.
Jeg boede i et hus i Svendborg for mange år siden, naboen var en lille "sød" ældre dame. En dag træf jeg hende, hvor hun var på vej ned i min have med en hæk saks, så jeg spurgte naturligvis hvad hun lige skulle i min have med den saks, ja når jeg nu ikke selv kunne finde ud af at klippe min bambus ned, så ville hun gøre det. Den var på det tidspunkt omkring 150 cm. høj omkring vores varanda, og stod der netop fordi jeg var træt af at hun altid gloede efter hvad vi lavede på terassen !
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 10 apr 2012 20:16
Du ved jo godt at der findes naboer som bare skal brokke sig, om du så hoppede på tungen for at glæde din nabo, ville du kun få brok.
Jeg boede i et hus i Svendborg for mange år siden, naboen var en lille "sød" ældre dame. En dag træf jeg hende, hvor hun var på vej ned i min have med en hæk saks, så jeg spurgte naturligvis hvad hun lige skulle i min have med den saks, ja når jeg nu ikke selv kunne finde ud af at klippe min bambus ned, så ville hun gøre det. Den var på det tidspunkt omkring 150 cm. høj omkring vores varanda, og stod der netop fordi jeg var træt af at hun altid gloede efter hvad vi lavede på terassen !


Er det ikke lidt synd for din nabo, at du ikke lader hende få indblik i dit liv og færden?
Hvis det er hendes livs eliksir, at iagttage en rigtig mand, så lad hende dog!!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis