Afstand mellem stolper og spær på terrasse

Hej Lav-det-selv'ere

Jeg skal til at lave en hævet terrasse og får forskellige meldinger om afstand mellem stolper og spær alt efter hvilket byggemarked jeg spørger, så nu prøver jeg her.

Terrassen er L-formet og følger huset. Den er 3 meter dyb på den ene side og 2.37 meter dyb på den anden side. Den skal hævet 1 meter over tærren. Jeg regner med at bruge 50 x 150 mm spær mellem stolperne og også 50 x 150 mm som strøer mellem stolperne. Se vedlagte tegning.

Mine spørgsmål er:
1) Hvor langt skal der være mellem stolperne (som spærerne hviler på?
- Eller sagt på en anden måde: Hvor langt spænd må der være på sådan et 50 x 150 mm spær?
2) Skal strøerne hvile ovenpå spærerne, eller kan man skrue dem fast i hinanden, så de kun bliver de 150 mm høje og ikke 2 x 150 mm høje?

På forhånd tak
/mikkel
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er lige ved at bygge en terrasse på 5x5 meter og en på 4x4 som skal hænge sammen.

Jeg har ca 120 mellem stolper, jeg tror dog godt du kan gå længere ud. Jeg lægger 50x150 som "spær" og 50x100 mm strøer. Det var de anbefalede størelser fra bygemarkedet.

Strøer behøver ikke hvile på spærene, du kan montere dem med bjælkesko men det vil give
en del mere arbejde efter min mening.

Men sjovt er det...det er bare ikke lige vejr til det idag :-(

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis