Havevindmøller

Hej alle hobbyfolk.
Jeg mangler nogle gode ideer da jeg er begyndt at "lege" lidt med bygning af havevindmøller.Det er møller uden el produktion.Jeg har lavet en verticalmølle med vejrhane 0g en horisontalmølle.Problemet er at finde et godt leje.Jeg har til den verticale brugt forhjulslejet fra et cykelhjul og det virker fint.Jeg synes bare mulighederne er for små med et forhjulsleje p.g.a. den korte længde,til den horisontale.Jeg havde forestillet mig noget med en gevindstang og kuglelejer.Jeg har forsøgt med flere forskellige kuglelejer men det gennemgående problem er at de går for trægt,p.g.a. at de er fedtsmurte.Har i nogle gode ideer??

Med venlig hilsen,Leif , Esbjerg.

Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen..............

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HÆ HÆ kommer til at tænke på min Bedstefar, hele hans have var besat af hjemmelavede vindmøller, lavet af de underligste ting. Han brugte netop cykel og pedal lejer. At du ikke kan bruge andre lejer ligger mere i at belastningen på lejet vil ligge forkert, så skal du have fat i rulle lejer hvor selve rullerne ligger i en konisk krans så trykket fra akselen og vindmøllen ( den vertikale )  ligger på en bedre måde. Du kan også lave det med en aksel hvori du har skåret en kegle op i akselen så der kan ligge en kugle så skal du have et tilsvarende bundstyke med kegle så der kan anbringes en kugle imellem, så har du modvirket den lodrette trykpåvirkning et almindeligt leje ikke vil kunne optage.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis