Værktøj - rust - skur...

Hej med jer.....
Har kigget omkring, og kan se at der er nogle indlæg omkring hækkeklipper, rust og udeskur.  Og mit spørgsmål er lidt i samme boldgade, men stiller det alligevel.

Har her i efteråret og foråret, renoveret mit skur. I den forbindelse har en del af mit værktøj været opbevaret på en tør terrase. Jeg kan nu se, at klingen på min rundsav, har fået lidt rust, og stort set alle mine bits til skruemaskinen er blevet rustne.  Værktøjet fungerer stadigvæk fint, men jeg er lidt bekymret for fremtiden.

Det er planen at jeg vil flytte alt mit værktøj væk fra vores bryggers til mit uisoleret skur. Der er lidt kondens på jerntaget, med der er aldrig vand på gulv eller på hylder. Der synes nu også at være meget god ventilation, da der er 2-3 cm luft mellem tag og væg hele vejen rundt (der er et stort udhæng).

Men hvis bits og klinger ruster, vil elektronikken inden i diverse maskiner så ikke også ruste ? (Det er måske nok også begrænset hvad der er af elektronik inden i diverse bore-skrære-slibe-maskiner). Men hvad med resten af værktøjet - svensknøgler, skruetrækker, tænger... hvordan undgår man at de ruster ? - skal man smøre det hele i olie ? Kunne bliver noget gris, når man skal lave noget indenfor...

Men ser frem til jeres råd.

/Jørn
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg opbevarer alt mit værktøj under samme forhold (dog med antidryp tag) og jeg oplever ingen problemer overhovedet.

Flere maskiner (akuboremaskine, hækkeklipper osv) er flere år gamle og viser ingen tegn på problemer overhovedet.

Skruetrækkere, svensknøgler osv har ikke rust.

Hvis noget er specielt sart eller på en måde udsat kan det jo påføres en tynd oliefilm.
Jeg har også opbevaret alt mit værktøj i diverse skure og garager.
Jeg har gjort det til en vane med bor, fræserjern, save og andre skærende ting, at give dem et tyndt lag olie.
Jeg har en gammel pensel stående i et syltetøjs glas med en sjat cykel-olie i, så pensler jeg "værktøjet" efter jeg har brugt det, og kan jeg efterlade det med god samvittighed.

Min søjleboremaskine, får ca. en gang om året en omgang, de steder som er udsatte, men ikke bliver brugt eller rørt. Ligeså med hækkesaks, grensakse, økser og save. De får en omgang vd40 og så kan de holde et år mere i skuret.

Men som sømpistolen skriver, alt det almindelige håndværktøj det klarer sig ved hjælp af slidtage...

Held og lykke.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
sommer værktøj som skovl, hæksaks mm. kan man give en tynd oliefilm. gerne motorolie til bil da det holder bedre end f.eks. wd40.
Men har du et skab hvor du har dit værktøj kan man placere en dims i skabet så tingene ikke ruster. Jeg har sådanne en i et skab. og det virker hvor underligt det end lyder.
Daubrite 10
http://www.sonos.dk/product/daubrite-10-prisen-er-inkl-forsendelse-136/

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også