Skal der være ventilation i begge ender af et fladt tag?

Hejsa,

Jeg skal have lavet et fladt tag (tagpap). Min plan er at opbygge det som følger (fra inderst til yderst):

  1. Gipsplade
  2. Krydsfinér
  3. 45 mm glasuld (til el-installationer m.m.) + 45 mm reglar
  4. Dampspærre
  5. 245 mm glasuld + 245 mm spær
  6. Vindpap
  7. 45 mm reglar (ventilation)
  8. Krydsfinér
  9. Tagpap
Ovenstående er umiddelbart den nemmeste løsning for et koldt ventileret tag. Ventilationsåbningerne kommer så i udhænget i enderne af bygningen (selvfølgelig med insektnet).

Ventilationen vil i ovenstående setup være i begge ender af taget, hvilket jo er fint nok.

----------

MEN: Da bygningen bygges rundt om hjørnet på en anden bygning kan jeg ikke sikre ventilation i begge ender hele vejen (på tværs af spærene).

Mit spørgsmål: Er det vigtigt/afgørende at have ventilation i begge ender?

I så fald skal jeg vel opbygge en del af taget med krydslægtede spær, så afstandsreglarne i ventilationslaget peger i den rigtige retning.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det ser umiddelbart fint ud, men du burde bruge 2 lag gips i stedet for 1 lag gips og krydsfiner. Krydsfiner arbejder under gipsen og kan have tendens til at sprække dine spartlinger.

Ja det er bestemt vigtigt at der er ventilation i begge ender, eller noget andet der gør at der er gennemtræk på oversiden af taget.

http://www.lyrk.dk
Tak for tippet. Jeg tror jeg vil prøve med krydslægtede spær (forhåbentlig kun i en del af konstruktionen, da det ellers kan blive til rigtig mange vinkelbeslag + skruer!).

Jeg tager lige den med krydsfinéren i en anden tråd. :-)
Er helt enig med Naveren i ventilationsforholdene, men hvor er dit fald på 2½ cm pr m, som der kræves på et tagpaptag, henne?

Forøvrigt er det en god ide med høvlede og pløjede prædder som undelag for tagpap.
Hældningen er i spærenes retning.
Skrevet af Orla Nautrup på 09 apr 2012 08:50
Er helt enig med Naveren i ventilationsforholdene, men hvor er dit fald på 2½ cm pr m, som der kræves på et tagpaptag, henne?

Forøvrigt er det en god ide med høvlede og pløjede prædder som undelag for tagpap.
Hvorfor er det en fordel frem for finer?

Elektronikteknikeren
Annonce
Jeg går ikke ud fra at tagets hældningsretning har den helt store betydning i forhold til ventilationsretningen, p.g.a. den lave hældningsprocent (>2,5%).

Skal ventilationsretningen være samme retning, eller er det ét fedt?
OK med hældningen, men alle områder og hjørner skal ventileres så der ikke opstår "lommer" med stillestående luft.

Man kan sagtens ventilere langs en væg, ved at etablere en spalte med en lodretstående metalkant, som så afdækkes med en metalkapsel m/ ventilationsspalte.

Det har vist sig, at brædder ikke er så modtagelige for skimmelsvampeangreb, som der ofte ses i krydsfinerplader i sådanne konstruktioner.
Skrevet af Orla Nautrup på 09 apr 2012 09:15
OK med hældningen, men alle områder og hjørner skal ventileres så der ikke opstår "lommer" med stillestående luft.

Man kan sagtens ventilere langs en væg, ved at etablere en spalte med en lodretstående metalkant, som så afdækkes med en metalkapsel m/ ventilationsspalte.

Det har vist sig, at brædder ikke er så modtagelige for skimmelsvampeangreb, som der ofte ses i krydsfinerplader i sådanne konstruktioner.


p Pga. Limen? Kan man ikke bare imprægnere undersiden af pladen?

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis