Spisebord med tavlelak

Jeg vil gerne male en tyk mdf plade med tavlelak, og bruge den som spisebord. Det er ikke tavlefunktionen som sådan, jeg er ude efter, mere det matte look. Men jeg er i tvivl om et par ting:

1: Er det holdbart? 

2: Kan det gøres helt jævnt, uden spor fra rulle/pensel?

3: Smitter farven af? Er det en god ide afslutningsvis at give det en mat lak, både for at forhindre afsmitning, men også for at lette rengøring? 

På forhånd tak for hjælpen 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var da li-godt som syv....
Jeg har lige præcis lavet sådan et..!!!

En sort mdf plade delt midt over, limet og skruet sammen til dobb tykkelse, skåret i facon med facet kant, kant spartlet med fin acryl malerspartelmasse, plade + kant slebet en gang m korn 200, to gange m korn 400 og finslebet m korn 600. Tørret af med microfiberklud fugtet m rensebenzin.. Og spraymalet 3 gange i 3 forskellige retninger med sort tavlelak.. Står Zindzygt flot matsort næsten lidt stealth agtig i overfladen og forbavsende holdbart, det har fået fire stål rør ben, bruger det som spisebord/disk når vi kun er os to gamle "eating home alone"..

De første par gange man tørrer det af r der lidt overskydende farve i den matte lak der smitter af på karkluden, men så er det overstået..

Go f'nøjl's mæ projektet.. ;-))
.

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Hey..!! Det er løvn..!!

Var lige ude og checke.. Spraylakken er ikke tavlelak selvom det ligner..!

Men matsort Motip spraylak fra t.hansen (ja - afsløret..damm..;-)) til varme overflader, - jeg havde købt til min motorcykel motor..
.

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Negl, hvordan med at tørre rent ved spild af eks. olie? Er det til at få af uden "blanke skjolder"?
Skrevet af Blånegl på 08 apr 2012 23:43
Hey..!! Det er løvn..!!

Var lige ude og checke.. Spraylakken er ikke tavlelak selvom det ligner..!

Men matsort Motip spraylak fra t.hansen (ja - afsløret..damm..;-)) til varme overflader, - jeg havde købt til min motorcykel motor..
.

nå ok. se bort fra mit spm herover.
Hmm. Det skyer lissom af, ligger som en dråbe på overfladen..

Konen har de der mikrofiber klude allevegne. (? Syntes altid der er en indenfor rækkevidde, - men det siger måske mere om mig..??? ;-))) og med en dråbe opvaskemiddel hårdtopvredet, er det intet problem.. Phist borte..
;-))

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hmm... Tror faktisk ikke den klassiske tavlelak egner sig på sådan en slid flade, - da kids var små/ mindre havde vi malet køleskabsdøren med tavlelak hvilket vi syntes var smart..! ;-) men vi fortrød, fordi det blev ved med at smitte af i det uendelige.. ;-(

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Min oprindelige tanke var at købe den sort indfarvede mdf plade skære til osv.. og så give den en gang sort spritbejdse og spraye et par lag klar matlak.. Måske det er vejen frem hvis ikke du give den den anden tur..?
.

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Tak for svar:-)

Jeg har mdf pladen i forvejen, og den er helt klassisk brun. Desuden skal den også helst ende med at blive grå, så det hjælper ikke så meget at købe en sort;-)

Tror du ikke at et (eller flere) lag mat lak oven på tavlelakken vil kunne løse problemet med afsmitning, så den kan bruges som bordplade?

Men den der Motip spraylak kunne også være en mulighed..... Det er ikke for giftigt at spise fra? Små børn, du ved;-)

Men hvorfor absolut tavlelak?
Er det overhovedet slidstærkt nok til formålet?

Mon ikke der først skal kulør på - og dernæst lak.

Gulvlak derimod er slidstærkt og fås som mat og ultramat. Men problemet er nok at det ikke kan påføres uden spor af pensel eller rulle.

Og  hvis det skal være "pianolak" finish. Så dur det jo ikke.

Hvis nogen kender en laktype, (tilstrækkelig stærk), som kan påføres med pensel eller rulle og samtidig have sammenflydningsegenskaber så  "pianolak" finish opnås.

Ja, så er vi ved at være der. 

Tjoo.. Der er jo bare det der med at lægge en hårdlak oven på en blød.. Er jo ikke toppen..;-))
På den anden side er pladen jo også relativ blød.. Jeg vil tro du får det hårdeste og mest ensartede resultat med en grundingsspraylak, din farve spray lak.. Og så en klar silkemat lak til sidst..
Farvelakken behøver ikke være mat, da overfladen alligevel skal have en klar mat/silke lak til sidst..

Husk lige at køre et sandpapir 4-600 over ml. Hver spraytur.. Giver du den endda med korn 800 mellem de sidste par klare lag lag.. Kommer det bare til at stå super flot som en kinesisk æske.. ;-))

Og vil være helt gumle-sikkert for dine kids.. ;-))

Hygge m projektet..

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også