Gulvvarme og isolering

Hej

I vores gulv i køkken og bad bliver der lagt 2x150mm Sundolitt, så radon membran fuges fast på væggen, så rionet, så gulv varme, så beton og så klinker...

Har 5 spørgsmål.

1) Har læste mange indlæg herinde, og det er den rigtige rækkefølge tingene lægges i, ikke?

2) Skal der lægges et dampspær?

3) Skal radon folien fuges fast på Sundolitten også?

4) Er en acryl fuge god nok?

5) Sidst og vigtigst, hvor tæt skal Sundolitten være? Der er flere rør som der skal skæres rundt om... ville I fylde op med legga sten eller lign.? Tænker på om der sker noget hvis der er et hulrum under 2. lag flamingo f.eks. pga. der er skåret til et rør eller lign.?

Håber I kan hjælpe lidt, evt. bare med nogle af spørgsmålene...
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke noget om radonspærren, men godt du har den med (det afhænger lidt af hvor du bor). Den sikrer jo at radon ikke stiger op fra undergrunden, så mit umiddelbare gæt er at den bare skal være tætsiddende hele vejen rundt (dvs. på væggene).

Du skal ikke have nogen dampspærre.

Du skærer Sundolitten til så godt du nu kan med sav/kniv. Jeg tror ikke det gør noget at der er et hulrum.

Du skal sørge for at klodse rionettet op på et eller andet så du får det støbt ind midt i betonen. Gulvvarmen sætter du fast på rionettet med strips (ca. 20 cm afstand mellem rørene). Læg rørene ud så fremløbet og returløbet ligger parallelt hele vejen. Så sikrer du at varmen bliver nogenlunde ligeligt fordelt over hele gulvet.

Håber det er svar på nogle af dine spørgsmål. :-)
Husk at du skal have "gummihud" ovenpå betonen + et stykke op af væggene på hvis du laver badeværelse. Her skal hele gulvet dækkes, og det skal 10 cm (eller også er det 20 cm?) op af alle vægge. Ved badezone (badekar / brus) gælder yderligere afstande.

Jeg ved ikke om der gælder lignende hvis det er køkken.

Kig evt. på LIP's hjemmeside.
Det er vigtigt at der ikke trænger beton ned igennem åbninger/revner i flamingoen. Derfor skal der tætnes omkring rør.
Der skal osse udføres kantisolering ved udv. fundamenter.
Og ved "gummihud" menes formodentlig vådrumsmembran.
Ved "badezone" formodentlig vådzone. I vådzone må der ikke forekomme rørgennemføringer gennem gulvet, bortset fra afløbet. Osv.
Som radonsikring har lip dette produkt :
www.lip.dk/media/127441/a4%20radonsikring%202011%20low.pdf
Og det er meget nemt at arbejde med !!!
Hej , når man laver et nyt badeværelse med gulvvarme er der en hel masse lov og regler man skal overhold ,

1- du skal min. lægge 20cm. isoleringen på gulvet .hvis du skal lægge et ekstra lag isoleringen så skal det lægge i krydsforbandt ,så isoleringen ikke rokker frem og tilbage .hvis der er er nogle sprækker mellem isoleringen så skal man tætne med små stkykker så det bliver helt tæt .man skal også sikre sig at underlag er vandret ,så isoleringen ikke gynger .
der efter skal man min. have 8 cm fra armeringesnet til det færdig gulvhøjde . hvis der kun er eksemplevis kun 5 cm så skal man lægge 15 gulvvarme slange og med ca. 10-15 cm imellem rørene . max 100 meter for 20m.m og max 50 meter for 15 m.m
derefter så må man beton tørre i ca 1 måned ,før der må tændes for gulvvarme .(vigtig)
de ny regler omkring badeværelset er at der skal smørmembram i hel badeværelset på hel gulvet samt 1 meter og 20 opad væggen og i brusenichen helt op til loftet .

selvet gulvafløbet i brussenichen skal være med indbygget smørrembram .

det er syn at folk skriver til dig med en masse gætte hvis de ikke ved hvad de taler om ! fordi i værste fald hvis der opstå kondens på badeværelset så dækker forsikkingen ikke hvis det ikke er udført korrekt .

god arbejdslyst...
Hej , når man laver et nyt badeværelse med gulvvarme er der en hel masse lov og regler man skal overhold ,

1- du skal min. lægge 20cm. isoleringen på gulvet .hvis du skal lægge et ekstra lag isoleringen så skal det lægge i krydsforbandt ,så isoleringen ikke rokker frem og tilbage .hvis der er er nogle sprækker mellem isoleringen så skal man tætne med små stkykker så det bliver helt tæt .man skal også sikre sig at underlag er vandret ,så isoleringen ikke gynger .
der efter skal man min. have 8 cm fra armeringesnet til det færdig gulvhøjde . hvis der kun er eksemplevis kun 5 cm så skal man lægge 15 gulvvarme slange og med ca. 10-15 cm imellem rørene . max 100 meter for 20m.m og max 50 meter for 15 m.m
derefter så må man beton tørre i ca 1 måned ,før der må tændes for gulvvarme .(vigtig)
de ny regler omkring badeværelset er at der skal smørmembram i hel badeværelset på hel gulvet samt 1 meter og 20 opad væggen og i brusenichen helt op til loftet .

selvet gulvafløbet i brussenichen skal være med indbygget smørrembram .

det er syn at folk skriver til dig med en masse gætte hvis de ikke ved hvad de taler om ! fordi i værste fald hvis der opstå kondens på badeværelset så dækker forsikkingen ikke hvis det ikke er udført korrekt .

god arbejdslyst...
En sær blanding af sludder og vrøvl. Samt korrekte informationer.

Det er korrekt at enhver der laver et vådrum burde tvinges til at læse SBI-200 og helst også forstå hvad der står deri. Og også de relevante afsnit i BR10.

Derudover et det nærmest værdiløst blot at fremsætte en stribe påstande, hvoraf de fleste er forkerte, uden at referer til baggrunden eller kilden for dem.

Indlægget er utroværdigt.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis