Optænding i brændeovn.

Hejsa,

Er der nogen som har prøvet denne optændingsmetode:

I bunden af ovnen ligges to stykker regulær brænde, og oven på det stables der et tårn af optændingspinde. På næstsidste "etage" ligges optændingsblokke og den sidste "etage" stables.
Dernæst optændes blokkene.

Ilden brænder nu oppefra og ned. Jeg havde bestemt ikke meget tiltro til denne optændingsmetode, men det virker helt utroligt godt.

Pointen er at få ovnen op på driftstemperatur hurtigst mulig, så gasserne fra de større stykker træ begynder at flygte for så at blive afbrændt.

Prøv det. det dur
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bruger den hver eneste gang gennem halvandet år, derudover lægger jeg en krøllet avis på toppen, så starter trækket med det samme.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af sømpistolen på 07 apr 2012 16:13
Hejsa,

Er der nogen som har prøvet denne optændingsmetode:

I bunden af ovnen ligges to stykker regulær brænde, og oven på det stables der et tårn af optændingspinde. På næstsidste "etage" ligges optændingsblokke og den sidste "etage" stables.
Dernæst optændes blokkene.

Ilden brænder nu oppefra og ned. Jeg havde bestemt ikke meget tiltro til denne optændingsmetode, men det virker helt utroligt godt.

Pointen er at få ovnen op på driftstemperatur hurtigst mulig, så gasserne fra de større stykker træ begynder at flygte for så at blive afbrændt.

Prøv det. det dur

Jeg smider to stykker brænde i ovnen, fyrer op i to optændingsposer og eet stykke brænde på tværs og . . . .vupti, det virker. Det hele brænder indenfor 5 minutter.

Men jeg har da tænkt på at tilmelde mig jeres "optændingskursus" på RUC, så jeg kan lære alt om "optænding" og "indvirkning på miljøet" og samtidig få et diplom der fylder på mit "kompentanceskema". . . . 

Ærligt talt. . . . .Hvad vil du med dit indlæg?

/Kent.


Jeg tror, at Sømpistolen ville delagtiggøre andre i en nem, renlig og hurtig måde at tænde op på, så man ikke generer sine naboer mere end højst nødvendigt, når man fyrer i brændeovn.
Jeg bruger selv metoden delvist, idet jeg som oftest lægger krøllet papir ind oven på brænde og optændingsmateriale, og sætter en ære i at tænde røgfrit op.
Vi kan jo også bare skide højt og flot på alt og alle og fyre som svin, og så give det selvbestaltede økologiske råd, DØR, betalt af DONG, Shell og andre udbydere af fossile brændstoffer, vind i sejlene for at få gennemtvunget skat på brændeovne med kr. 8.000 pr. stk- som de i deres genialitet er fremme med. Det er vist heller ikke i din interesse, vel????

Ærlig talt....Hvad vil du med dit sure bøvs?

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg læste om optændingsmetoden i en artikel om nedbringelse af giftige partikler ved optænding i brændeovn. Udledningen blev nedbragt med op til 80% de første 20 minutter ovnen kørte.

Sjovt nok var der nævnt nogle gamle "fyrbødere" i artiklen. De ville på ingen måde høre tale om denne optændingsmetode, og blev nærest gnavne over at nogen skulle anfægte at de IKKE vidst hvordan der bedst tændes op. Sikkert gamle piberygende mænd i overalls med den karakteristiske snot dråbe under næsen.

Ingen skal lære dem noget nyt vel? Nej, så er det meget bedre at bruge tiden at kritisere andre.

Hvis ikke tråden fanger din interesse, eller du ikke mener at kunne bruge den til noget som helst, så tør næsen, spring tråden over og lad være med at hælde galde ud.

Prøv at læs reglerne for dette forum!!! Men dem er du sikkert også uenig i

Annonce
Skrevet af ktm på 09 apr 2012 07:22
Jeg tror, at Sømpistolen ville delagtiggøre andre i en nem, renlig og hurtig måde at tænde op på, så man ikke generer sine naboer mere end højst nødvendigt, når man fyrer i brændeovn.
Jeg bruger selv metoden delvist, idet jeg som oftest lægger krøllet papir ind oven på brænde og optændingsmateriale, og sætter en ære i at tænde røgfrit op.
Vi kan jo også bare skide højt og flot på alt og alle og fyre som svin, og så give det selvbestaltede økologiske råd, DØR, betalt af DONG, Shell og andre udbydere af fossile brændstoffer, vind i sejlene for at få gennemtvunget skat på brændeovne med kr. 8.000 pr. stk- som de i deres genialitet er fremme med. Det er vist heller ikke i din interesse, vel????

Ærlig talt....Hvad vil du med dit sure bøvs?


enig .. +1
Mvh Jan
Bonderøven nævner også metoden, som han hacde lært, da han var hos samerne. En god måde, at tænde bålet på.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af ktm på 09 apr 2012 07:22
Ærlig talt....Hvad vil du med dit sure bøvs?

Fortælle at fyring i brændeovn ikke er den raketvidenskab som mange gerne vil gøre det til????


Og?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hold da op en gang ævl.
Hvis man ik kan bruge tråden til noget, så spring videre til den næste, ikk....
Go dag til alle

 The day you quit is the day you lose.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis