Isolering af fryser, i uisoleret skur

Kan se at der har været en del indlæg omkring frysere i uisoleret skur. Problemet synes at være, at frysere idag bruger olie, og den bliver tyk ved lave grader. Men kan ikke se, at der har væet nogle, som har været tossede nok til at spørge til isolering af selve fryseren.

Hvad nu, hvis man laver en 'kasse' rundt om fryseren, af flamingo. Så vil fryseren vel stå i et isoleret 'rum', og den burde selv kunne holde det 'frostfrit' - eller ?

Havde forestillet mig et træskellet uden på, og isoleringen iden i. 60mm i bund, 30mm i sider og låg (eller skal der også 60 mm her ?). 50mm luft i siderne mellem flamingo og fryseren, så der kan komme cirkulation. Evt 300mm ved den ende hvor kompressoren sidder.

Vil dette være helt tosset ?

/Jørn
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft fryseren stående i uisoleret skur i mange år uden nogen problemer over hovedet.
Det er rigtigt at en fryser ikke må stå i for stærk kulde. Men da en fryser selv udvikler varme er isoleringsbehovet ikke nødvendigvis så stort.

Taler vi om skabs- eller kummefryser?

Hvis skabsfryser ville jeg nok bare lave et lille klasisk opbygget og isoleret 1 kvadratmeter  'gipsplade-rum' evt i et hjørne og hvor rummet passede i bredden til en dør og man nemt ville kunne ind og ud med selve fryseren og med varer.

Hvis kummefryser ville jeg måske blot nøjes med en isoleret samlesæt-kasse a´la:

  • lav en isoleret 'sokkel' af fire regler som ramme med 50 mm flamingo/sundolit inden i og en plade oven på
  • på samme vis laves 2 eller 3 siderammer - husk at fronten skal kunne afmonteres
  • som låg ville jeg vælge fx en 12 mm krydsfiner og jeg ville nok ikke isolere i toppen pga vægten ...
  • husk gerne en 'inspektions-rude ud for kontrollamper (fx af plexis glas) så man kan se om fryseren kører ...

/bjørn

Ja en fryser afgiver varme under normale forhold - står den i -25C og er indstillet til -18C holder den dog op med det.

Fryseren skal afgive varmen under normale vilkår - nogle gør det over store flader bl.a for at minimere kondens.

Jeg tror det er spild af energi og plads- både dine og El at forsøge at pakke den ind - øger de elforbruget under normale forhold ryger besparelserne let.

 

Spændende emne.

Men hvis vi holder os til kummefryseren.
Så skal kompressoren vel kunne komme af med den varme den producerer?

Men at isolerer udenpå fryseren er, måske, heller ikke helt godt.
Fordi der vil mangle en dampspærre på den varme side, altså udvendige side, af isoleringen. Der vil være risiko for kondens i isoleringen.

Faktisk kan man opfatte en kummefryser som et frysehus. Kompressoren skal stå udenfor.
Så hvis kommefryseren står i et uovarmet, (eller opvarmet), og uisoleret, (eller isoleret), skur så ville det mest effektive være at flytte kompressordelen udenfor skuret.
Okey - tak for svar. Tror jeg vil bygge lidt kasse og sætte fryseren i den. Så må vi se om det virker...

/Jørn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis