Hjælp til en novice

Hej allesammen,
Er der ikke én som kan fortælle mig hvad dette hængsel hedder på fagsprog? Og evt. hvor man kan købe det? Den nederste skinne er ca. 60 cm. lang.
Det sidder under chaiselongen på vores sofa.

På forhånd tak.
Venlig hilsen
Allan

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udvekslingsbeslag - gearhængsel alt efter funktion og placering, - typisk er det jo hængsler der klarer opgaver som for / bagklap på vos biler, - skuffe beslag i køkkenet, gemt i karmen i Velux vinduer osv..
(eng. "Pushrodhinge" giver jo mening. " skub- stang-hængsel")

Ofte er den type specialfremstillet til i denne opgave, da "armenes" længde, omdrejningspunkternes placering og fjederens eller styrke og placering er bestemt af klappenes vægt og hvor meget der skal åbnes op, - samt hvor dødpunktet skal være når du åbner, - altså hvor er balancepunktet så du ikke får klappen/hynden i nakken..

Jeg har kun set den slags i ikeas udsalgs kasser, eller da jeg byggede autocamper fandt jeg nogle i det lokale campingcenter, - tror de var fremstillet af guld..;-)) at dømme efter prisen. !
Har set at PN beslag tidligere har lavet den slags - men måske det har været på bestilling..?

Liiige præcis den type du har må du gå baglæns i fødekæden, - hvor du har sofaen fra for at finde, - dem finder du ikke andre steder..
Men måske de heller ikke passer til du tænker dem anvendt til.. (vægt, åbningshøjde osv.. Taget i betragtning..)

Nå - lang ævle bævle..!

Vi kunne også spørge.. Hvad tænker du dem anvendt til..?
Hvilken funktion skal de udføre..?

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
En chaiselong er nu en polstret hvilestol, der er så lang, at den støtter benene. Der sidder vel ikke sådan en under din sofa 

Tror ikke at beslaget kan købes nogen andre steder end hos selve sofa-producenten. Det er vist special produceret men du kan jo altid gennemkigge kataloget hos Häfele som er en af de aller største indenfor møbelbeslag

/bjørn

Tusinde tak for de hurtige svar.
Jeg har tænkt mig at bygge en seng selv (180X200) med opbevaringsrum, og skal derfor bruge to af disse beslag, således at jeg undgår et alternativt vippepunkt hvis jeg vil slippe for at have sengen stående ud fra væggen... håber det giver mening :-)
Alternative løsning er mere end velkomne :-)
/Allan
Tusinde tak for de hurtige svar.
Jeg har tænkt mig at bygge en seng selv (180X200) med opbevaringsrum, og skal derfor bruge to af disse beslag, således at jeg undgår et alternativt vippepunkt hvis jeg vil slippe for at have sengen stående ud fra væggen... håber det giver mening :-)
Alternative løsninger er mere end velkomne :-)
/Allan
Hmm.. Det var alligevel noget af et løft.. Og str. På jeres chaiselong er.. hvad..? 80x100cm..?

Tror ikke de kan løfte 4 gange det de har gang i nu.. ;-)
(selve armene ligner 12-14 x 3-4mm noget i den stil, og de er sikkert ikke stive nok, - ved det første lille sideverts puf i åbenstående stilling kan de kollapse.. ;-((

Tænker du en løs madras man lige flytter først, - eller skal de løfte hele molevitten med madres, sengetøj, svigermor og hvad har vi ;-)) ??
.

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Annonce
Det er meningen at jeg vil kunne løfte det hele moleviten på én gang, men de skal i udgangspunktet bare hjælpe lidt til i løftet, og i øvrigt ikke nødvendigvis kunne holde det hele oppe... Dertil laver jeg en sikkerhedspind i stil med den man bruger til at holde kølerhjelmen åben på bilen :-)
Alternativt..

Når nu sengekassen er så stor, kunne du jo "ofre" at madrasrammen med madras går 20 cm ud over sengekassen ind mod væggen..
Monterer et 2 m langt pianohængsel på kanten af kassen, 20 cm inde under bunden af madrassen..
Så når du løfter i forkanten "forsvinder" de inderste 20 cm af madrassen ned langs m væggen ned i "hullet".. Hele madrasbunden m madres står så helt op langs væggen.. En lille diskret krog eller kæde/snor med krog kan sikre dyret ikke klapper ned over svigermor..;-)

(jeg antager selvf. At madras + madrasbund kun fylder 20 cm.. Hvis den er tykkere skal hullet være tilsvarende bredere..)
Håber du forstår hvad jeg mener, ellers flyr vi med en skitse.. ;-))

Pianohængslet er en stærk løsning så der er styr på madras klappen..
.

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
God idé... men jeg har faktisk allerede "været der", som du kan se på denne tegning jeg lavede. Jeg er bare ikke helt tilfreds, da jeg mister meget plads på den løsning :-(


Ha..ha.. Hvor fint..
Arj.. Meget plads syntes jeg ikke i mister..
Holdt op imod.. HVor enkel løsningen er at udføre.. Billigere og mere stabil..
Får den to gasfjedre bliver den jo en fornøjelse at håndtere, konen kan løfte den med en lille finger.. ;-))

Du bestemmer.. ( sjovt nok ;-)

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Ha..ha.. Hvor fint..
Arj.. Meget plads syntes jeg ikke i mister..
Holdt op imod.. HVor enkel løsningen er at udføre.. Billigere og mere stabil..
Får den to gasfjedre bliver den jo en fornøjelse at håndtere, konen kan løfte den med en lille finger.. ;-))

Du bestemmer.. ( sjovt nok ;-)

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis