At bygge sin egen rutschebane?

Hej folkens.

Jeg skal igang med at bygge en såkaldt naturlegeplads i haven.
Der er sådan set styr på det hele, men jeg er simpelthen for nærig til at slippe over 10.000,- for en ordentlig rutschebane, og jeg synes det er synd at købe en billig i plastik, når nu resten af legepladsen er lavet i ordentlige (naturlige) materialer.
Rutschebanen skal have en højde på 150 cm, og må maksimalt være 75 cm bred.

Det efterlader mig med tre spørgsmål.

1) Først og fremmest ville det jo være dumt ikke at spørge, om der tilfældigvis er nogen der ved, om der findes der et sted (som jeg ikke har hørt om), hvor man kan få en ordentlig rutschebane til en fornuftig pris?

2) Andet spørgsmål er forudsat af, at svaret på første spørgsmål er, at +10.000,- altså er prisen...
Hvordan bygger jeg sådan en rutschebane selv?
Jeg forestiller mig, at jeg skal starte med at bygge bunden, og så "beklæde" bunden med et eller andet materiale, som har en glat overflade, og som kan holde til vind og vejr.

Hvis jeg selv skal bygge den, og hvis rutschebanen skal have en slags "blød"/bølget form, så skal materialet til at beklæde bunden med jo være til at forme - altså ikke støbeplader eller hvad man nu ellers kunne forestille sig.

3) Sidste åbenlyse spørgsmål er, om der er nogen der har alternative forslag til hvad jeg kunne lave/gøre. Hvis der eventuelt er nogen, som selv har prøvet kræfter med en hjemmelavet rutschebane, så vil jeg naturligvis også meget gerne se billeder af det færdige resultat.


På forhånd tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I vores kommune har de også bygget en naturlegeplads, der er rutchebanen beklædt i bunden med en rustfri stålplade, - pladen ser ret tynd ud, følger bølgerne.. Den er ca en meter bred, så ungerne rør sjældent siderne der består af en kæmpe flækket stamme der er fint forarbejdet (måske høvlet..) på indersiderne.. Men helt grov og ru på ydersiden.. Superflot.. Men måske vanskelig selv at gå i krig med..

Imponerende projekt du har gang i - held og lykke med det..
Husk at lægge et par billeder på. LDS galleriet.. Kunne være spændende at se dit flotte projekt..
;-)

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Vi havde en blank metalplade lagt på en kraftig finer, med høvlet trækanter, som dækkede metal kanterne. For at sikre mod, at fingerer, tørklæder og lignende kunne gribe fat på vej ned.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for jeres input.

Jeg har lidt planer om at lave bunden af de her bøjelige mdf-plader belagt med en 0,7 mm plade i rustfri stål, og så faktisk lave siderne af to flækkede stammer.
I teorien tror jeg det er en god idé, men det kan jo være at virkeligheden viser sig at være en anden.

Hvordan jeg får stabiliseret bunden (under de bøjelige mdf-plader) skal jeg lige have styr på. Jeg vil jo gerne have rutschebanen til at "bølge", men jeg forestiller mig at jeg må kunne lave en "falsk" bund, som kan skjule en eventuel mindre dekorativ løsning... Jeg tager gerne imod gode idéer.
Nu har jeg personligt aldrig været tættere på den slags træarbejde end en tvfjernbetjening. Og måske skyder jeg over målet . :-/

-Lav to lige høje kanter, hvor du indvendigt på begge to sætter to "firkantet jernrør", som du har fået din lokale smed el. lign til at bukke i passende bølger. Sæt evt. med passende mellemrum et firkantet rør på tværs som stiver. På disse jernrør fastgør du den bøjelige mdf-plade (+ evt. yderligt et lag tyndt bøjelig finer for styrke??). Fastgør stålpladen og fastgør ovenpå stålpladen, på den og ind mod de højekanter, de 2 stykker bølget træ, som du har været så smart af skære ud efter dine jernrammer. (igen prøv at undgår enhver mulighed for splinter og at selv små hudlapper el. tøjstykker kan gribbe el. sætte sig fast)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis