Hjælp til forsikrings sag :(

Hej alle sammen.

Min kone og jeg har købt et hus fra 1965 med nyere overegtage fra 1996. Vi har valgt, at renorvere et ældre køkken + stue og lave et helt nyt køkkenalrum. I denne forbindelse var der et par væge der skulle ned og hermed skulle der også en større bærende bjælke op. Vi skulle rive lidt af loftet ned for at få den sat på plads. I denne process opdager min kammerat, der er tømmer, at der ligger dampspærer over loftbræderne. Han undrer sig over dette, da det efter hans mening kun er noget man har, hvis man ikke har en overetage. Han mener at dette medfører kondens og kan resultere i svamp. Han kigger lidt nærmere på det og kan konstatere, at han havde ret og at der er opstået svamp mellem 1. sal og stueplan. Vi river resten af bræderne ned i stuen for at tjekke det nærmere og kan se at den er helt gal. Der er svamp på undersiden af gulvbræderne på 1.sal, svamp på isolering og bjælker mm.

Det er så her vi står nu, men hvad er næste skridt?

Vi har tegnet en udvidet ejerskifte forsikring, men er det dem man kontakter? Det skal siges, at tidligere ejer er tømrer og selv har lavet 1.sal og i denne forbindelse burde tage dampspærerne ned?

Skal vi have en advokat på, da der måske bliver en sag mellem os og sælger?

Er det en god ide at have en advokat på, hvis det bliver en sag mellem os og forsikringsselskabet? Jeg synes bare det kunne være rart med en der trak i vores retning, da de sikkert gerne vil "slippe" billigst.

Det skal også lige siges, at der intet står om det i tilstandsrapporten og vi havde også en byggesagkyndig med ude og tjekke huset. Han fandt det heller ikke, men det er jo heller ikke nemt, da det var gemt under loftbrædderne.

Men hvad gør vi? Skal vi have en mand ud og tjekke svampen, skal vi kontakte advokat eller skal vi kontakte forsikringsselskabet?

Håber virkelig nogen kan komme med nogle gode råd, da det ikke er den bedste situation at stå i

På forhånd tak!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal også lige siges, at der intet står om det i tilstandsrapporten og vi havde også en byggesagkyndig med ude og tjekke huset. Han fandt det heller ikke, men det er jo heller ikke nemt, da det var gemt under loftbrædderne.


Forsikringen er også påregnet, det som man ikke umiddelbart kan se, eller ikke har fået oplyst. Så start med at kontakte forsikringsselskabet snarest muligt. Så sender de en mand ud. Imellemtiden bør I ikke gøre mere med skaden, hvis at I kan undgå det.
Og så tag den derfra.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svaret. Er godt klar over, at de lige netop skal dække det man ikke kan se. Men er det nu også mest fornuftigt, at kontakte dem først? Tænker bare, at de jo nok er interesseret i, at det skal koste så lidt som overhovedet muligt at regøre "fejlen"
Så slemme er forsikringsselskaberne vel heller ikke, få fat på dem så hurtig som mulig, og vær hjemme når deres taksator, kommer og vudere skaden.

mvh jens
Nu har jeg jo ikke stået i sådan en situation før. Jeg tænker bare, at de måske kunne finde på, at spise en af med et mindre beløb og at man kan lave det selv. Det er jeg ikke interesseret i. Jeg håber at proceduren er, at der bliver smidt håndværkere på og de betaler regningen.
Det forekommer mig at du er så godt som på vej i krig - med dit forsikringsselskab.

Men du skal jo starte med at anmelde skaden - til samme forsikringsselskab.

Og hvis du så ikke er tilfreds med deres afgørelse og du mener at du ikke kan håndterer dem på det rent tekniske område. Ja så skal du finde først noget teknisk rådgivning og måske noget juridisk.

Endvidere er din kammarats udlægning forkert. Er du helt sikker på at det er "rigtig" svamp og ikke skimmelsvamp. Det er ikke noget krav at den eksisterende dampspærre skal fjernes ved efterfølgende etablering af overetage.

I betragtning af at overetagen er over 15 år gammel er det usansynligt at svampen direkte kan henføres dertil. En hussvamp havde "ædt" overetagen forlængst.

Det kan naturligvis være skræmmende at opleve den slags og du skal koncentrere dig om at sikre at forsikringsselskabet undersøger hele huset. Evt. skal der flere loftsbrædder ned - eller gulvbrædder op. Læa hvad der står i policen -også om selvrisiko. Og derudover hold hovedet koldt - og hjertet varmt. >)

Om muligt så sæt nogle billeder, (gerne gode), af skaderne her på sitet. Nogle kan muligvis vurderer dem umiddelbart.

Annonce
PS. Hvordan kan du tro at det kan blive en sag mellem dig og sælger?
Hvorfor tror du at det hedder ejerskifteforsikring?
Hvorfor skulle en dampspærre mellem stuen og 1 sal medfører kondens? der er ikke brug for den når både stuen og 1 sal er opvarmet, men kan ikke se hvorfor den skulle give kondens når begge rum er varmet op?
Mange tak for jeres tilbagemelding.

Det kan godt være det "bare" er skimmelsvamp, jeg er ikke den store ekspert Min kammerat er uddannet tømrer og det var hvad han sagde. Men vi kan jo alle tage fejl

Grunden til, at jeg skrev, at det måske blev en kamp mellem mig og sælger var pga. hans fejlagtige begyggelse under bebyggelse af 1.sal. Men det kan godt være det alligevel er efter bogen at efterlade dampspærer. Hvad ved jeg

Men vi har snakket om, at kontakte forsikringsselskabet på tirsdag og alt efter hvad de siger, så kan vi kontakte advokat og evt. håndværkere til at vurderer hvad det vil koste at bygge op igen.

Jeg smider lige lidt billeder på i aften. Tak fordi i følger tråden. Det er til stor hjælp!
Ejerskifteforsikringsselskabet har fuldt og helt overtaget sælgers ansvar.
Det er det der er hele ideen med tilstandsrapport og ejerskifteforsikring.


Hermed et par billeder
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis