Trægulv uden betondække


Jeg har en gammel hytte på det norske fjeld ... Og et udhus på 10m2 som jeg er ved at bygge om til gæsteværelse. Der er et godt stykke derind fra P-plads og jeg vil helst lægge et trægulv på strøer uden at skulle støbe et beton lag. Udhuset står mestendels på klippe og på en bakke, så der ikke løber vand ind under.

Kan jeg klare mig med et lag grus, et lag leca nødder og styrolit gulvplader? Vil rockwool være bedre end styrolit plade --- eller er der en anden måde, hvor jeg kan undgår et betonlag? Lofts højden er også et problem så jeg kan ikke hæve gulvhøjden alt for meget ... Tak!  

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et lag grus og så styrolit plader vil være fint, roockwol er vandsugende så det duer ikke direkte på sand.
Tror du der er sådan noget pjank som en dampspærre i det gamle hus du har ?
Bare du sørger for at der kan komme lidt luft til bræderne nede fra, så holder det ganske udmærket de næste 100 år, hvilket jeg tvivler på at alle de huse der er "pakket" ind i plastikck gør.
Ja, du svarede som jeg havde håbet. Tømmeret i bjælehytten er faktisk fra omkring 1600, så det har ihvertfald klaret sig meget godt indtil nu - tak igen

Hvis udhuset skal isoleres er det vel fordi det skal opvarmes. Og så skal der dampspærre på den varme side af isoleringen.

Håndværker. Du må naturligvis mene og skrive lige præcis hvad du vil. Men når du skriver som du gør i dette indlæg er det noget forvrøvlet sludder. Nærmest fordummende.

Anvendelse af dampspærre har med konstruktionstypen at gøre. Og ikke husets alder.

Og når:"Tømmeret i bjælehytten er faktisk fra omkring 1600, så det har ihvertfald klaret sig meget godt indtil nu" så er det jo - sgu da - fordi hytten aldrig har været både varmeisoleret og opvarmet, på samme tid, tidligere.

Jeres kendskab til dampspærres betydning beroer helt og aldeles, samt udelukkende, på fordomme.



Annonce
Kammertonen knejte.. ;-))

Måske jeg misforstår.. Men hvis konstruktionen rører jord..? Altså
1 klippe/jordbund..
2 leca nødder/ærter
3 sandlag
4 styren plader..?
5 træværk..!!
Vil jeg bestemt mene en dampspærrende plastfolie lige under gulvbrædderne vil være på sin plads, uanset om du varmer op eller det blot er en sommerhytte.. Uanset hvad bliver det nu anvendt til beboelse så damptrykket ændrer sig totalt, du har sikkert også i sagens natur tætnet lidt her og der omkring døre og vinduer.. Du vil ikke have mere fugt/kondens ned i gulvkonstruktionen..
Endda - hvis du har mulighed for at laget m lecanødderne kan få en lille "rist" i form af et galvaniseret trådnet max. 8x8 mm blot m en åbning ca. 5 x 15 cm på to modsatte sider af huset har fugt, radon osv. En mulighed for at blive ventileret bort..
Slås du men konstruktions højden er det bedre Luca nødderne får hvad de skal have, og så skærer ned på sandhøjden, alt. isoleringshøjden.. ;-))

Bare sig til hvornår du holder standerhejs.. Vi glæder os allerede.. ;-)
.

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Skrevet af Sitting Bull på 07 apr 2012 16:25

Hvis udhuset skal isoleres er det vel fordi det skal opvarmes. Og så skal der dampspærre på den varme side af isoleringen.

Håndværker. Du må naturligvis mene og skrive lige præcis hvad du vil. Men når du skriver som du gør i dette indlæg er det noget forvrøvlet sludder. Nærmest fordummende.

Anvendelse af dampspærre har med konstruktionstypen at gøre. Og ikke husets alder.

Og når:"Tømmeret i bjælehytten er faktisk fra omkring 1600, så det har ihvertfald klaret sig meget godt indtil nu" så er det jo - sgu da - fordi hytten aldrig har været både varmeisoleret og opvarmet, på samme tid, tidligere.

Jeres kendskab til dampspærres betydning beroer helt og aldeles, samt udelukkende, på fordomme.



Så kan du måske forklare mig hvordan huse til beboelse, bygget i 1600 tallet hvor dampspærre og andet nymodens skrammel ikke var opfundet, holder så godt !
Det er først i nyere tid man er begyndt at bruge vindpap i ydervæggene på træhuse.Mine olde forældre boede i et lille hus, hvor gulvbrædderne var lagt direkte på jorden, og det holdt da i over 150 år !

Skrevet af Håndværkeren på 08 apr 2012 07:20
Så kan du måske forklare mig hvordan huse til beboelse, bygget i 1600 tallet hvor dampspærre og andet nymodens skrammel ikke var opfundet, holder så godt !
Det er først i nyere tid man er begyndt at bruge vindpap i ydervæggene på træhuse.Mine olde forældre boede i et lille hus, hvor gulvbrædderne var lagt direkte på jorden, og det holdt da i over 150 år !


Han svarer dig faktisk allerede i tidligere indlæg, hvor ikke en konstrukion er isoleret, så er der ingen brug for damspærre, jo mere isolering og jo højere temperatur forskelle der er, jo større er betydningen /  vigtigheden ved en damspærre.

Dampspærre er til for at forhindre varm luft i at fortætte på kolde flader, jo mere isolering der er i en konstruktion,  jo større bliver denne  temperaturforskel, og da konstruktionen er isoleret, vil denne kondensering ikke kunne ventileres væk igen, derfor er der i opvarmede rum som er isoleret krav om damspærre... netop for at forhindre denne fortætning i konstruktionen.

Så Sitting bull har helt ret  i hans antagelse, en konstruktion fra 1600 tallet  er ikke isoleret, og godt ventileret, isoleres denne konstruktion dog, er det nødvendigt at udføre en damspærre i den forbindelse, da konstruktionen ellers hurtigt vil forgå af råd og svamp.
JA, der er jo så forskellige meninger -- ikke første gang naturligvis. Jeg har forstået at man ikke skal have dampspærre i væggene på et fritidshus, fordi der let kan opstå den situation, at det faktisk om sommeren bliver varmere udenfor end indenfor. Det vil jo næppe ske på gulvplan. Det er rigtigt at skjul-rummet nu ellers er isoleret på alle vægge og vil blive opvarmet både i vinter- og sommer halvåret, og at det så taler for at bruge en damspærre i gulvkonstruktionen. Men jeg må også iundrømme at jeg intuitivt er lidt betænkeligt ved plasten, når der ellers vil være god cirkulation idet den tilstødende hytte er hævet over jorden, så der bliver luftet rimeligt også ind under gulvbrædderne ...

Men tak for jeres indlæg ... jeg må jo træffe et valg en skønne dag. Og taktil Blånegl for forslagene om forbedring af konstruktionen!

Hmm. Blot lige for at præcisere..

Det er ikke temperaturforskellen der alene afgør om der skal dampspærre op, - den er selvfølge medvirkende.
Det afgørende er forskellen i damptrykket..?

Hvor der er mennesker/dyr og svigermødre er der øget damptryk - og den damp/fugt kondenserer netop inde i enhver klimaskærm vi omgiver os med, - indersiden af et telt en kølig sommer morgen er netop en meget god indikator for hvormeget vanddamp vi taler om.
SÅ ;-)))
Gulv ændringen er en blivende konstruktion, gør det rigtigt, læg en dampspærre i..
Anvendes huset til sjældne overnatninger overlever vægge og lofter nok med nogle gode udluftninger.
(det er sikkert også smukke tilhuggede trævægge du helst vil undgå at dække..)

Men anvendes huset mere end det, rykker sønnike ind og skal bo der.. Er du nødt til at køre "fuld-monty"
Både med isolering og dampspærre hele vejen rundt, - og den skal være helt tæt..!
Evt. Huller i dampspærre omkring kontakter eller andet skal lukkes med særlig dampspærre tape osv. ( se evt. You-tube)
Go f'nøjl's..

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis