ligge trægulv uden dampspærre under? beton!

Jeg arbejder som tømrer og har mange gange i min læretid lagt trægulve på beton uden dampspærre oven på betonen.

Hvis jeg læser herinde kan jeg se at de fleste folk køber underlag med dampspærre, når de ligger på beton, og nu bliver jeg helt i tvivl.

Behøver Jeg have underlag MED dampspærre under mig trægulv. Huset er fra 1974

Min gamle mester sagde altid at hvis man lagde dampspærre steder hvor de ikke var nødvendige, ville de lave meget skade.
Og i gamle huse er der jo ikke dampspærre i nogen af værelserne?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"Min gamle mester sagde altid at hvis man lagde dampspærre steder hvor de ikke var nødvendige, ville de lave meget skade."

Det er overhovedet ikke rigtigt. Kun forkert placerede udgør en risiko.

Men der er jo forskel på strøgulve, gulvbrædder fastgjort direkte til betonoverfladen og flydende gulvbelægninger.???

Og ved alm. strøgulve anvendes ikke dampspærre. Men fugtspærre som skal hindre optrængen af fugt fra undergrunden. Hvis man er 100% sikker på at det underliggende kappilarbrydende lag virker så er fugtspærre ikke nødvendig.
(Men af sikkerhedshensyn bør de nok altid udlægges).

Men det er rigtigt at betegnelsen fugtspærre og dampspærre ofte anvendes i flæng. Og at spærringen ofte "virker begge veje"

Det kan f.eks. aldrig skade at lægge et "underlag MED dampspærre" ud på dit gulv. (Ved flydende eller gulv fastgjort direkte til betonoverfladen - forstås).
For hvis der er nedadgående damptryk vil det virke som dampspærre. Hvis opadgående fugttryk vil det virke som fugtspærre.
Hvis der er isolering under betonen vil den varmeisolerende effekt jo under alle omstændigheder være begrænset af den opstigende fugt.

Læs mere her;

http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/terraen--og-krybekaelderdaek/terraendaek-nybyggeri-og-renovering
Efter hvad jeg kan læse mig til behøver man ikke have fugtspærre på betonen, hvis der er et kapillarbrydende lag i betonen ( feks leca eller lign.

Nogen der ved hvilket årstal man begynde at bruge dette? mit hus er somsagt fra 1974
Hvorfor er det så vigtigt at der ikke udlægges fugtspærre.
Spørg dig selv hvad det er for en fugt der ønskes spærret for! Typisk sikre du mod opstigende grundfugt ved det kapp brydende lag og egentlig kondensdannelse og diffusion er som oftest ikke et problem i terrændækket. Typisk udlægges fugtspærren for at standse den vandudskillelse der sker,når betonen hydratiserer. Det vil sige, at der skal udlægges fugtspærre når betonen er relativ ung. Har du derimod med et gammelt underlag at gøre hvor bidraget fra byggefugt kan negligeres, så har en fugtspærre ikke nogen reel funktion!

Der skal dog stadig sikres mod optrængende radon!

 Certificeret Statiker

Mit hus er fra også 1974, og der er ikke et kapilarbrydende lag og heller ikke en fungerende fugtspærre.
Betondækket er udstøbt på en tynd (0.05-0.1mm) plastfolie på stabilgrus, og folien har vel været tiltænkt en eller anden funktion, men den holder i hvert fald ikke fugt nedefra væk mere. Oven på det er der parketgulv på strøer, og det falder stille og roligt fra hinanden nu pga fugt.

Tak for et udmærket svar fra Ingenioeren. Jeg skal i gang med at renovere gulv og var vældigt i tvivl om tørretid af mit nye betondæk og dermed hvornår jeg ville kunne lægge trægulv, men det løser en fugtspærre oven på betondækket jo

MVH Leo

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis