ligge trægulv uden dampspærre under? beton!

Jeg arbejder som tømrer og har mange gange i min læretid lagt trægulve på beton uden dampspærre oven på betonen.

Hvis jeg læser herinde kan jeg se at de fleste folk køber underlag med dampspærre, når de ligger på beton, og nu bliver jeg helt i tvivl.

Behøver Jeg have underlag MED dampspærre under mig trægulv. Huset er fra 1974

Min gamle mester sagde altid at hvis man lagde dampspærre steder hvor de ikke var nødvendige, ville de lave meget skade.
Og i gamle huse er der jo ikke dampspærre i nogen af værelserne?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"Min gamle mester sagde altid at hvis man lagde dampspærre steder hvor de ikke var nødvendige, ville de lave meget skade."

Det er overhovedet ikke rigtigt. Kun forkert placerede udgør en risiko.

Men der er jo forskel på strøgulve, gulvbrædder fastgjort direkte til betonoverfladen og flydende gulvbelægninger.???

Og ved alm. strøgulve anvendes ikke dampspærre. Men fugtspærre som skal hindre optrængen af fugt fra undergrunden. Hvis man er 100% sikker på at det underliggende kappilarbrydende lag virker så er fugtspærre ikke nødvendig.
(Men af sikkerhedshensyn bør de nok altid udlægges).

Men det er rigtigt at betegnelsen fugtspærre og dampspærre ofte anvendes i flæng. Og at spærringen ofte "virker begge veje"

Det kan f.eks. aldrig skade at lægge et "underlag MED dampspærre" ud på dit gulv. (Ved flydende eller gulv fastgjort direkte til betonoverfladen - forstås).
For hvis der er nedadgående damptryk vil det virke som dampspærre. Hvis opadgående fugttryk vil det virke som fugtspærre.
Hvis der er isolering under betonen vil den varmeisolerende effekt jo under alle omstændigheder være begrænset af den opstigende fugt.

Læs mere her;

http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/terraen--og-krybekaelderdaek/terraendaek-nybyggeri-og-renovering