Palævinduer: Afslutning af lysninger

Hej

Jeg har en udfordring med afslutningen af vores lysninger.

Som det fremgår af billederne mangler der lister omkring vores vinduer. Jeg har fået pris på en almueliste (68 mm. bred). Den vil jo være ret let at montere foroven og i siderne. Jeg er dog stærkt i tvivl om, hvad jeg gør når jeg når ned til vinduespladen.

Skal jeg skære et hak ind i listen så der er plads til vinduespladen, og så også afslutte med en almueliste under vinduespladen, så den lodrette liste og den under vinduespladen samles i en 45 grader samling ?

Jeg skal jo også have dækket hullet under vinduespladen. Det letteste vil jo nok være en liste, men det kan jo opså pudses op, så væg/filt når helt op til vinduespladen. Vælges der pudsløsningen, bliver der jo så igen en problemstilling med afslutningen mellem de lodrette lister og vinduespladens ender.

Har nogen erfaringer og gode råd ?

På forhånd tak !






Selvbyggeren

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er selv i gang med opgaven. Har dog valgt 92 mm lister - 68 mm bliver let lidt byggemarkedsagtigt at se på. Selv om der ingen radiator under vinduerne at tage hensyn til, ville jeg nok hælde til en liste-løsning under vinduet. Hvis du lader gerigterne gå hele vejen rundt kommer det nemt til at ligne en billedramme - på de 'ufede' måde

/bjørn

Hej Bjørn

Tak for dit råd. Som jeg forstår dig, vil du lade almuelisterne kører ned under vinduespladen. Mellem de to almuelister monteres så en almindelige liste, som lige nøjagtig dækker hullet under vinduespladen. Listen under vinduet skæres så ikke i smig, men støder blot op til den skarpkantede side på almuelisten. Under vinduespladen vælges der så blot en liste, som svarer til denne tykkelse.

Er overstående korrekt forstået ?

Selvbyggeren

Hvorfor skærer du ikke et lille hak i siderne af bundstykket sådan så pladen kommer til at  gå længere ud end selve vinduesfalsen, svarende til listens bredde+ et par cm. Så kan du jo bare støde almuelisterne ned imod uden problemer. 
Hej Carsten

Jeg er helt enig i, at dette ville have været det flotteste. Problemet er blot, at der er monteret marmorvinduesplader i hele huset, og de har kun den bredde, som er vist på mine billeder. Derfor handler det nu op at få lavet den pæneste løsning. Listeløsningen er vel nærmest eneste løsning under de nuværende omstændigheder. Hvad mener du ?

Selvbyggeren

Nu kan jeg jo ikke se din vinduesplade særlig tydeligt, men det ser ud til at være en træplade der 'blot' er en del af den samlede lysning - den stikker med andre ord ikke ud i rummet eller er bredere end vinduet?!? Går dog ud fra at den endelige vinduesplade ikke er lagt på endnu?!?
Hvis du lægger et nærbillede af fx vinduespladens venstre side er det nemmere at blive specifik ...

Carsten Murer har en god og klassisk løsning og kan blot supplere med at du jo stadig skal afslutte under vinduespladen med et par lister. Du kan sagtens pudse op og lade tapet eller filt gå helt op under vindues pladen men det bliver i min optik pænere og ikke så 'afskåret' nedadtil hvis der sættes lister op under for at få lidt mere sammenhængende proportioner som du kan se på nedenstående eksempel




Anyhow så er der jo ikke nogen rigtig og forkert måde at løse dette oldgamle problem på. Den endelige udgave er jo en smagssag og i et gammelt hus er der jo altid meget andet at bruge tid og penge på. Men med lidt omtanke kan man godt opgradere sit hus gevaldigt - også selv om man ikke går "All In" 




Apropos Gerigter:
Ved ikke om du kender Københavns Listefabrik, men de har iflg Guinnes' Rekordbog verdens største udvalg af lister, gerigter osv. Meget sjov historie og du kan læse mere om det/dem på deres hjemmeside. Deres sortiment kan købes i deres webshop eller over hele landet gennem lokale trælaster osv, men i denne sammenhæng er det mest interessante deres katalog som kan hentes som pdf her.

Du kan fx. bruge det til at identificere de øvrige gerigter i jeres hus. Der behøver ikke at være tale om et præcis match - men ligne lidt må det jo gerne 

I vores hus fra 1918 er dørenes oprindelige gerigter 115 mm brede - og hvis man nærlæser ovenstående katalog, kan man se at de producerer en præcis kopi der hedder 'Charlottenlund':



Den ligner heldigvis den gængse byggemarked-model tilstrækkeligt til at vi nupper den billigere og lidt smallere 92 mm løsning. Vi har radiatorer under vinduerne så det bliver også en diskret listeløsning/afslutning under vinduespladerne. 

Hoved ideen i dit tilfælde må være at listerne under vinduerne skal være knap så brede som dine kommende gerigter. Det skal jo som sagt IKKE ligne en billedramme. Hvis du vælger 92 mm gerigter skal listen måske være 50-60 mm. Listernes tykkelse skal selvfølgelig matche gerigtens tykkelse der hvor de mødes. Jeg ville nok skære den tynde runding (yderst til venstre på billedet) af pånær 1-2 mm og så matche din listes tykkelse mod 


/bjørn

Annonce
Ville det så ikke se pænere ud at køre tapetet ind i falsen og så helt droppe listerne? Er helt med på almuelisterne ville se godt ud sammen med denne type vinduer i gammel stil men hvis man skal til at lave udskæringer for bundstykkerne så tager det lidt af pynten af det hvis du spørger mig.
det er jo kun i det stykke der går under vinduespladen der ska skæres

/bjørn

Hej Bjørn

Tak for de flotte billeder og den meget fine beskrivelse. Jeg tror, at vi vælger at følge dit råd hvad angår bredden (91 mm.). Det bliver jo så omkring alle vinduer, glaspartier og yderdøre. Vinduespladerne er sat i alle vinduer, og de er alle som vist på billedet. Lysningen er MDF-plader.



Jeg er jo så nødt til at skære et hak i almuelisten, så der bliver plads til vinduespladen. Under vinduespladen placere jeg så en liste efter din anvisning. Jeg ser ikke så mange andre muligheder.

Huset er jo helt nyt, og vi skal jo have indvendige døre med gerigter og fodlister. Fodlisterne skal jo nok også være en form for almue, og som jeg lige ser det må den godt være forskellige fra øvrige almuelister, men hvad med alle dem omkring de indvendige døre, bør det være samme type som vi benytter ved vinduerne m.v., eller vælger man her blot den std. almue, som f.eks. Swedoor sælger til deres døre ?




Selvbyggeren

Liiige en fidus.
Når du fastgør så store liste på kanterne af så tynde MDF-plader.

Så skal du være opmærksom på at pladen meeeget nemt flækker når du skruer i kanten. Alm. glatte søm holder ikke meget i kanten af en MDF-plade. Måske skal der også limes.
Og du bør måske overveje også at fastgøre girekterne til væggen. Så store girekter vil arbejde ret meget.
Uanset om det er 16 eller 19 mm skal du trække gerigten en lille halv cm tilbage fra kanten og dermed er der endnu mindre at hæfte i.

"Med lim og dykker går det aldrig i stykker' som min gamle sløjdlærer sagde. I dag vil man nok bruge en stiftpistol til kanten og hæfte i bagmuren med noget relevant. Fx. en Tjep ST50 til at fæste gerigten til din murstensvæg - men det er der vel næppe tale om i et nyt hus

/bjørn

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis