Palævinduer: Afslutning af lysninger

Hej

Jeg har en udfordring med afslutningen af vores lysninger.

Som det fremgår af billederne mangler der lister omkring vores vinduer. Jeg har fået pris på en almueliste (68 mm. bred). Den vil jo være ret let at montere foroven og i siderne. Jeg er dog stærkt i tvivl om, hvad jeg gør når jeg når ned til vinduespladen.

Skal jeg skære et hak ind i listen så der er plads til vinduespladen, og så også afslutte med en almueliste under vinduespladen, så den lodrette liste og den under vinduespladen samles i en 45 grader samling ?

Jeg skal jo også have dækket hullet under vinduespladen. Det letteste vil jo nok være en liste, men det kan jo opså pudses op, så væg/filt når helt op til vinduespladen. Vælges der pudsløsningen, bliver der jo så igen en problemstilling med afslutningen mellem de lodrette lister og vinduespladens ender.

Har nogen erfaringer og gode råd ?

På forhånd tak !






Selvbyggeren

Hej Jeg har en udfordring med afslutningen af... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
At huset er nyt stiller det hele i et lidt andet lys. Er man så heldig at du har et billede af dit/et lignende hus set udefra?!?

Palævinduerne læner sig selvfølgeligt op ad en klassisk gerigt-profil men jeg ville passe morderligt på med ikke at overdrive eller vælge en FOR svulstig profil. Jeg ville nok se mig om efter så flad en profil som muligt. Yndlings skræk eksemplet er de såkaldte 'landkøkkener' der er ren spekulation og Hollywood ...

Dør- og vinduegerigter skal som minimum 'være i familie med hinanden' og gerne ens. Især hvis de er placeret tæt på hinanden. Jeg har problemet med at dørene som sagt er med 115 gerigter men det vil se for voldsomt ud på vinduer som derfor bliver 92 mm i en næsten identisk profil.

/bjørn

Jeg kan jo evt. lige lime eller skrue en firkantet liste på MDF-pladen mellem pladen og muren, så jeg har lidt mere at fastgøre til.

Enig m.h.t landkøkken. Vi har fravalgt det, idet vi efter diverse udstillinger allerede var blevet træt at at se på dem.

Jeg har vedhæftet et billede af huset, som er ens på begge sider.



Selvbyggeren

Mht afslutningen på dine nye vinduer, ville jeg under vinduespladen pudse op så der ingen liste er, men som du selv skriver med filt helt op under. Du kunne jo overveje at gøre det samme i vinduesfalsen ? i stedet for at afslutte med mdf som du prøver med nu. Især når vinduespladerne ikke er brede nok til at en indfatning kan "stå" oven på vinduespladen.

http://www.lyrk.dk
Kan se at du også har en fyldnings hoveddør. Så er de indvendige døre vel også 'fyldnings' ?!?

At fjerne vinduslysningen som en bada-dum løsning er hm ... ikke optimalt. Du forestiller dig ikke hvor meget ekstra lys du får af din hvidmalede halvblanke lysning. Dit hus ligger frit og dine rum vil blive badet i smukt lys! 

Din vinduesplade ligner en 20 mm mocca creme marmorplade. Faktisk magen til mine egne ...



Smag og behag er selvfølgelig forskellig. Der vil komme en skyggevirkning under vinduespladen uanset hvilken løsning du vælger. Men at nøjes med vinduespladen som afslutning nedad vil i min optik give en 2 cm tyk (læs tynd) streg af en afslutning som skal spille sammen med en små 10 cm bred gerigt. Det vil virke som en streg tegnet/skåret med en lineal. Men jeg vil måske nok justere mit tidligere forslag om en 50-60 mm pynteliste under vinduet ned til omkring 40-50 mm.

Anyhow så vil jeg fastholde at du skal gå efter en ca 92 mm bred og så enkel profil som mulig. Dit hus læner sig mere op ad 'engelsk mansion' end af overromantisk landsted/-landsbyhus. Det giver sig dermed naturligt til flade profiler med meget lidt geschwung'.

Desværre vil det så nok være et farvel til din lokale trælasts std. profil. Desværre fordi den selvfølgelig er billigere end de smukke profiler du finder i kataloget fra Kbh. Listefabrik.

Med hensyn til fodpaneler vil jeg lede efter et match samme sted.  

/bjørn

I byggemarkedet oplyste en ekspedient, at man altid vender den høje, skarpe kant på almuelisten ind mod lysningen, så den afrundede side faser ud på selve vægen. Det er jo lidt i strid med det vi har fundet frem til i ovenstående. Om der findes en regel er jeg ikke klar over, men jeg vil nødigt lave noget, hvor man bagefter kan sige, at listerne er vendt forkert.

Findes der en klar regel for, hvordan listerne omkring vinduet skal vende ?

Listetypen svarer til den tegning som Bjørn har indsat i ovenstående.

Selvbyggeren

Annonce
Listerne skal vende sådan at det lave punkt vender ind imod lysningen, nøjagtigt som et gereicht til en dør. Jeg ved ikke hvad den ekspedient tænker på, men det andet ville se helt tosset ud........


http://www.lyrk.dk
Hvor inkompetent må han være - Ja jeg må sige at jeg er temmelig rystet 8^(
Man vil jo aldrig kunne tage det han siger for gode varer fremover.

Minder mig om for et par år siden hvor jeg skulle købe en billig sækkevogn i Jem&Fisk. Den unge opfylder/lagermedarbejder vidste ikke hvad en sækkevogn var ...

/bjørn

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis