opfriskning af træjolle


Hej til alle

Min far og jeg købte sidste forsommer en fin træjolle med dam. Den sejlede herligt, det gør den sikkert stadig. Men efter en periode sidste sommer med meget kraftigt regnvejr, det husker vi vel alle, løb batterierne tør for strøm og resulterede i at lænsepumpe ikke kørte. Da vi desværre ikke var ved båden i en måneds tid kom der selvsagt RIGTIG meget vand i den. Jeg ved ikke om træet kan blive mættet af vand og derfor begynde at lække - det er ikke noget jeg kender til - men den kom næsten under. Det var kun pga nogle venlige sjæle med pøser at den ikke røg til bunden, inden at de fik fat i os. Lige siden da har den ikke kunne holde tør overhovedet!

Vi har fået en del råd; læs "hjælp" og er så småt igang med at tætne med bomuld og sager men der er et par steder hvor der sandsynligvis skal mere til end det. Nogle steder, umiddelbart der hvor nogle af spigerne sidder er der en smule råd. Hvordan skal man gribe det an? Skal vi lægge bly på eller skal vi udskifte borderne eller dele af dem.

Jeg har læst en masse nyttigt i tidligere tråde herinde men har ikke kunnet noget så "specifikt"
På forhånd tak



Gode hilsner
Lars
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
her kommer billderne forhåbentlig!






































Gode hilsner
Lars
Hej Lars Jørgen

Jeg er ikke rigtig "træmand" - har bare haft træbåd i mange år tidligere i livet - men svarer, fordi ingen andre gør:
Det er en serie flotte billeder - meget fint når i spørger andre om gode råd!!!
Det er sikkert en god båd, og ret pæn i fribordet også - men den har en del ømme punkter, så I skal finde ud af at gøre det rigtige med jeres båd.

--- En træbåd bliver normalt ikke mere utæt, fordi den har været helt under vand. tværtimod, så plejer man at lægge en indtørret og sprukken båd, så den er under vand, indtil træet har udvidet sig, og sprækkerne er lukket.
--- En træbåd skal behandles yderst nænsomt - og hvis jeres båd er utæt, så skal i være meget forsigtige med at hamre bomuld og kalfatre-værk ind eller fylde meget stiv fugemasse ind - det kan få den til at gå helt fra i samlingerne, så det bare bliver værre.
Hvis man fylder sprækkerne (for meget) - så kan træet ikke udvide sig, og det skiller mere ad ved nitterne - og den bliver mere og mere utæt.
En klinkbygget båd bør normalt ikke tætnes ved at man propper ting ind i sprækkerne - men jeres har jo lidt rådne huller, så det er jo lidt andet.

Det bedste i kan gøre, er at finde en rigtig træmand, der kan kigge på båden, så i ikke kommer til at ødelægge noget.

God arbejdslyst - mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja altså det kræver jo en længere forklaring den kommer her i en kort udgave... Hvad der er råddent skal væk!!! Bly kan holde båden tæt men er kun en midlertidig løsning træet inde bag ved vil rådne hurtigere da det nu ikke kan komme så godt af med fugten. Dårligt træ rundt om rustne spir er en et kendt problem det er simpelthen træet der tærrer/ruster (ja! Det kan det godt) få de rustne spir ud, hvis det er i overlappet kan du evt fræse ud i bordet og så sætte en lus/prop i er det ikke er i overlappet skal du self han en lask på bagsiden hvilket er et problem da der sikkert er spanter i vejen. Ellers må du igang med at skifte bord, det kan jeg ikke helt vurdere herfra. Du skriver bomuld??? Bomuld er til spundingerne og evt. i samlingen mellem to bordender. Du må helst ikke begynde at slå op i mellem bordene da du så slår bordene fra hinanden. Her kan du evt bruge Proff 10, tjærekit, gummiebeg (beg blandet med 1/3 olie el. parafin) el. andet. Ellers må du skifte evt. "Slappe" klinker.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Ja altså det kræver jo en længere forklaring den kommer her i en kort udgave... Hvad der er råddent skal væk!!! Bly kan holde båden tæt men er kun en midlertidig løsning træet inde bag ved vil rådne hurtigere da det nu ikke kan komme så godt af med fugten. Dårligt træ rundt om rustne spir er en et kendt problem det er simpelthen træet der tærrer/ruster (ja! Det kan det godt) få de rustne spir ud, hvis det er i overlappet kan du evt fræse ud i bordet og så sætte en lus/prop i er det ikke er i overlappet skal du self han en lask på bagsiden hvilket er et problem da der sikkert er spanter i vejen. Ellers må du igang med at skifte bord, det kan jeg ikke helt vurdere herfra. Du skriver bomuld??? Bomuld er til spundingerne og evt. i samlingen mellem to bordender. Du må helst ikke begynde at slå op i mellem bordene da du så slår bordene fra hinanden. Her kan du evt bruge Proff 10, tjærekit, gummiebeg (beg blandet med 1/3 olie el. parafin) el. andet. Ellers må du skifte evt. "Slappe" klinker.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Ja altså det kræver jo en længere forklaring den kommer her i en kort udgave... Hvad der er råddent skal væk!!! Bly kan holde båden tæt men er kun en midlertidig løsning træet inde bag ved vil rådne hurtigere da det nu ikke kan komme så godt af med fugten. Dårligt træ rundt om rustne spir er en et kendt problem det er simpelthen træet der tærrer/ruster (ja! Det kan det godt) få de rustne spir ud, hvis det er i overlappet kan du evt fræse ud i bordet og så sætte en lus/prop i er det ikke er i overlappet skal du self han en lask på bagsiden hvilket er et problem da der sikkert er spanter i vejen. Ellers må du igang med at skifte bord, det kan jeg ikke helt vurdere herfra. Du skriver bomuld??? Bomuld er til spundingerne og evt. i samlingen mellem to bordender. Du må helst ikke begynde at slå op i mellem bordene da du så slår bordene fra hinanden. Her kan du evt bruge Proff 10, tjærekit, gummiebeg (beg blandet med 1/3 olie el. parafin) el. andet. Ellers må du skifte evt. "Slappe" klinker.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
wow ved ik lige hvorfor der kom tre af den samme?????

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Det ville nok være hensigtsmæssigt at at overveje, hvor længe vil i ha' båden og hvor meget må det koste. Det vil nok være uoverskueligt for jer, selv at skifte bord, og proff hjælp vil være så kostbart, at de investeringer aldrig kan forsvares økonomisk.
Skal den bare holde et år eller to vil blyplader kunne bruges, men sømmene skal slås i friskt træ, så det skal pladerne tilpasses efter. Der skal også noget mellem træ og bly. Der rynkes nok på næsen nu, men da jeg var en dreng/ung mand var det en meget brugt måde at holde gamle både flydende på, pengene var små dengang og lystsejlads var endnu ikke ikke noget for de velhavende.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Rynker på næsen over hvad?? Jeg sad og ventede på noget latrinært der skulle ind mellem bly og træ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det forslag kunne støde træbådsfolk med fine fornemmelser, men igen husk! . Båden er nok købt, fordi den var " billig " og ikke på grund af en glødende interresse for træbåde. Der er ret mange mindre fiskejoller, som fås for ingen penge, så typen må retfærdigvis betegnes som værende af ringe værdi, men kan da repareres og blive, som næsten ny. Pt. er der en del, som bøvler med gamle folkebåde, som var så " billige " .
Men man skal sgu se sig for.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har ingen fine fornemmelser over billige både.

Jeg fandt som knægt en skydepram... Den var godt nok noget træt i træet og helt sikkert også derfor at den var smidt i en afvandingså.

Sådan en er jo flad i bunden og sikkert let at skifte råddent træ i.. Men det kunne jeg ikke finde ud af... Så jeg spurgte min far til råds og han stak mig noget #koldt flydende asfalt" og så fik den med pensel 2 til 3 lag på inderside og yderside...

Jeg sejlede da med den, i Køge Bugt, to somre, lige indtil nogle lagde stævnen op på en stor sten og hoppede gennem bunden.

Jeg kan huske at der stod koldt flydende asfalt på den.. Men jeg kan ikke finde det nogen steder... Men båden var 100% vandtæt og så var det også stærkt og sejt så det holdt det rådne træ sammen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også