privat vej og vej ret for naboer.

Er lidt i vildrede her.

Jeg har et mindre værksted lidt udenfor byen med knap 10000m2 jord. Herigennen går der en vej igennem videre ind til nabogrundende (det er dog den samme der ejer alle grunde efter mig)

Vejen høre til min jord og jeg skal så give "vej ret" til naboen så han kan komme til sin jord. Døren ind til værkstedet ligger desværre lige ud til denne grusvej (ca. 50cm fra dør til vej)

Da jeg har 2 små børn der jo ikk altid tænker sig om når de stormer ud af døren, er jeg dog begyndt at blive lidt nervøs for deres ve og vel.
normalt har det ikke været et problem, da jeg altid har haft en god dialog med naboen - vi har en aftale om at når døren til værkstedet står åbent så har jeg børnene til at lege og han vil trille stille forbi, det samme gør hans gæster og der har aldrig været noget som helst.

MEN Nu har sønnen så fået bil og køre mildt sagt som død og helvede. dette har jeg på peget for naboen med det resultat at knægten nægter alt og han nu er blevet endnu være. i det sekund han ser mig ligger han afsted med en brænder så gruset står til alle sider, uden tanke på at der sidder børn og leger 1m fra ham. ligeledes køre han altid afsted med alt hvad bilen kan trække.
Idag lykkedes det ham såmænd også at ramme min datter med grus under hans racerkørsel - heldigvis ikke noget alvorligt men nok til at tøsen blev forskrækket og nok til at få farmand til at storme henover markerne i håb om at fange ham, heldigvis var der et elhegn i vejen og jeg fik ikk fingre i ham.

Men hvad kan man gøre? det eneste jeg får ud af at få fat i ham er jo nok en voldsdom.
 
jeg har gjort naboen opmærksom på problemet utallige gang, mundtlig, på brev, sms og mail. Men han tror jo selvfølgelig på sin søn der benægter alt.
en anmeldelse hjælper jo ikke meget når det er privat vej eller er der nogen der kender til denne lovgivning der ved om der er noget man kan gøre?

jeg kan selvfølgelig flytte vejen eller lave en ny dør i værkstedet, men dette løser ikke problemet når ungerne er ude og lege og i min verden er det billister der bør vise hensyn og ikke omvendt - ihvertfald når vi befinder os på en lille grusvej på landet.

nogen med lidt juridisk viden, der ved hvad man kan gøre?

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg kan sagtens følge dit dilemma og da vejen også fører til deres ejendom kan du ikke nægte dem at køre på vejen.
Men du kan evt sætte et 10kmt begrænsningsskilt op, hjælper dette vil jeg gerne hjælpe dig med at få fat i nogle "bump" der sættes i området omkring dit værksted, disse er ikke sjove at kører over i hastigheder højere end 10-20 kmt.
Jeg har det samme problem med nogle naboer der bor længere nede af vejen.
Argumentet for at de må køre som det passer dem, er at jeg jo "kun" har boet her i 8 år og ikke har noget at skulle have sagt, jeg har ikke noget at gøre på vejen, jeg kan bare holde mig væk. Vejen går gennem min gårdsplads, så tror vi har ca. samme problem.
Jeg har dog ikke børn, men 2 hunde. Mange i min omgangskreds har børn, som tit er på besøg, det kan bekymre mig.

Jeg har haft fat i både politi og kommune om problemet, men det er en sej kamp.

Man må gerne lave hastigheds dæmpende foranstaltninger og skilte med nedsat hastighed, men det skal godkendes af politiet.

Jeg fik det råd at grave et par smalle render i vejen og fylde dem med løst grus, det er IKKE godt for bilen ved høj hastighed, men mærkes ikke med fornuftig hastighed. MEN man hænger på ansvaret, hvis der sker noget med bilen.

Jeg håber der kommer nogen gode råd til dig, måske jeg også kan få nytte af det

Sig natur?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ideen med bump, har jeg haft i tankerne, men troede egentlig ikke man måtte eller der var meget stramme regler på det område.

taunusandeb : børn, voksen eller dyr spiller ingen roller, man ved jo det er er et uheld der bare venter på at ske

jeg håber dog der er nogen der har haft et lignende problem hvor de måske har fundet en løsning.

Jeg har dog en lille ting i ærmet. naboen sprugte for nogen år siden om vi kunne rykke vores hegn til hestene en meter, så hans lastbil hunne komme til at dreje ind på vejen - de stolper kan snart komme til at stå mm på vejen igen
på privat vej må du gerne lave disse bump dog skal der være nedsat hastighed og det vil der være med 10 kmt, og derved ingen problemer.
Både politi og kommune sagde at hastigheds dæmpende foranstaltninger og skiltning skulle godkendes af politiet.
Men kontakt kommunen, de er i hvertfald gode til at fortælle alt det man IKKE må.
Politiet opfordrede mig begge gange til at snakke med naboen. Det er så ikke altid nemt :/

Problemet for os begge er at selvom det er privat vej, så har naboer stadig vejret. Der skal altid tages hensyn til at skraldebil, brandbil, ambulance osv har fri passage. Hvis skraldebilen og posten kører der, så er vejen underlagt færdselsloven.

Sig natur?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kan du ikke bare filme idioten der kører racerkørsel på vejen og konfrontere hans forældre med dokumentation? Så kan det jo godt være de ændrer mening.

Bare før man kører løs med de juridiske foranstaltninger.

Alternativt kan du snakke med naboen om opstilling af hastighedsdæmpende foranstaltninger. Hvis han ser at det er ved at udvikle sig til det, kan det også være han ændrer mening om at snakke med Thorkild Thyring junior.
det er rigtigt at der kan være restriktioner ved at sætte skilte op, men det er kun i bymæssig bebyggelse, der kan så være enkelte undtagelser hvor kommunen har det i landzone. Men udfra hvad jeg har læst kan du ringe til kommunen og høre om de har begrænsninger i landzone, og hvis ikke er du i din fulde ret til at skilte og lave bump, ellers skal det godkendes af politi og vejmyndighed, Endvidere er det stadig en privat vej og flov gælder ikke hvis vejen ikke er under kommunens eller amtets forvaltning, heller ikke selvom posten må komme der, så er de skrøner da lagt i jorden*
Men kan anbefale dig at kigge på vejloven og mark og vejfredningsloven.
@sluppermand
Det passer så ikke helt med hvad politi og kommune informerede mig om.
Mener ikke det er skrøner, hvis de offentlige myndigheder oplyser det

Sig natur?
hvis du kigger i vejloven hvad en privat vej er så er det svaret.
Og jeg kan med den dybeste ro fortælle at hverken politi eller offentlige myndigheder er fejlfrie og de oplyser tit forkerte ting som mange gange er til deres fordel, eller giver mindre arbejde til dem. '
At ha fuld tiltro til at tro på hvad politiet og kommunerne siger er i mine øjne riskabelt og vil derfor mene at man selv bør studere love og paragraffer.
Kommunen er vejmyndighed også på privatveje - dvs. kommune/politi skal give tilladelse til både skiltning og bump også på privat vej.
I øvrigt vil en skiltning nok ikke hjælpe det store på naboen/naboens søn.. hvis de ikke er lydhøre for en dialog vil et skilt nok ikke ændre adfærd. Håb på et par store huller og undlad at vedligeholde vejen.. (men kommunen kan altså kræve vejen vedligeholdt)

Det lyder jo nærmest som en mindre krig - prøv at invitere dem ind og få en lidt mere positiv stemning - første skridt til forståelse.

Alternativt kan du flytte vejen væk fra dine bygninger - hvis der er plads... (?) - men det koster jo... flytning af vejen skal iøvrigt også godkendes af kommunen.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også