Renovering af rygning og skorsten

Vores tag og skorsten trænger til en kærlig hånd.

Se billeder i galleri:
http://www.lav-det-selv.dk/Galleri/VisGalleri/tabid/59/xmid/469/Default.aspx

Som det ses er der også enkelte tagsten der er knækket.
Hvordan skiftes disse? skal man fjerne alle de sten af som hviler på (og dem de hviler på de knækkede sten?

Er det holdbart at fjerne løs forskelling og indlægge ny uden at løfte stenene?

Er rygningen så medtaget, at den skal lægges helt om?

Skal der fræses noget af fugerne i skorstenen, inden ny fuge?

Hvilken mørtel til forskelling, rygning og skorstensfuge. 

Er det noget jeg kan klare selv, hvis jeg lejer (eller bygger) et rygningsstillads?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som Maskinsnedkeren skriver til dig, ville han ikke gå igang med så omfattende et projekt. Og den måde du spørger på, fortæller jo lidt om hvad du har prøvet at lave selv.
Det job er for proffer, så er du sikker på at det bliver gjort rigtigt.
Og nej du kan ikke skifte lægter uden at fjerne tagstenen.
Det bedste ville nok være at lægge et helt nyt tag !
Skrevet af Håndværkeren på 06 apr 2012 07:15
Det job er for proffer, så er du sikker på at det bliver gjort rigtigt.
Det gælder vel for det meste arbejde - også det mere klassiske gør-det-selv.

Jeg ved godt at alt ser nemt ud, når man har håndelaget, men det ser nu ikke ud til at være så svært: http://www.youtube.com/watch?v=TBX0JDJc1k0#t=4m28s

Jeg vil bestemt ikke afvise af vi ender med at hyre en håndværker.  Men min erfaring er at det langt fra er alle håndværkere der leverer et ordenligt resultat (især ikke i hovedstadsregionen, hvor der ikke på samme måde er behov for at pleje sit ry og rygte).
Skrevet af Håndværkeren på 06 apr 2012 07:15 
Og nej du kan ikke skifte lægter uden at fjerne tagstenen.
Det var enkelte revnede tagsten og ikke lægter jeg ønsker at skifte. Jeg er med på at tagstenene ikke kan svæve i luften mens man skifter deres underlag.
Skrevet af Håndværkeren på 06 apr 2012 07:15 
Det bedste ville nok være at lægge et helt nyt tag !
Det kan der nok være noget om, men spørgsmålet er om det er rentabelt i min situation. Jeg forventer ikke at bo mere end et par år i huset.
Hvis du kun regner med at bo der et par år, hvorfor så gøre noget. Fyld noget sikaflex i revnerne og glat det ud, så er de tætte. Fjerne det løse mørtel ved skørstenen og fyld noget nyt i !
Og husk, for din egen skyld. Brug seletøj og stropper når du er på taget. Det er muligt, at du har en god forsikring, men et fald fra 6 meter gør ikke godt. (og arbejdsmiljøloven gælder også for GDSér)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det må med rimelig sandsynlighed antages at tyngdeloven også gælder LDS arbejde ;-)


Det kan selfølgelig godt reppes , og det kan jo være du kan hitte en som kan hjælpe dig igang

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Skrevet af Sitting Bull på 06 apr 2012 20:41
Nej. Arbejdsmiljøloven gælder ikke GDS-ere.

Se samme lovs §2

Spoiler-alert: lovstof


Jeg vil ikke sætte gang i en længere diskusion om emnet, blot forelægge den viden jeg blev oplært med som tillidsmand og senere sikkerhedsrepræsentant (ganske kortvarigt) inden for mit fag, laboratorie. Det kan være blevet ændret siden dengang. Dengang blev vi bla. undervist om en pensionist, som blev dømt efter arbejdsmiljøloven, pga. utilstrækkelig sikring af hans eget tagarbejde.

Samt henvise til ovenstående §2. Og så kan folk selv forsøge, at fortolke. (jeg fortolker, også når jeg er på mit tag :-)  Med den formodning om, at jeg evt. kan blive anmeldt.)

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133159


§ 2. Loven omfatter arbejde for en arbejdsgiver.

Stk. 2. Undtaget er

1) arbejde i arbejdsgiverens private husholdning, jf. dog § 59,

2) arbejde, der udelukkende udføres af de medlemmer af arbejdsgiverens familie, som hører til hans husstand, jf. dog § 59,

Stk. 3. Følgende bestemmelser omfatter også arbejde, der ikke udføres for en arbejdsgiver, samt det arbejde, der er nævnt i stk. 2:
2) §§ 38 og 39, for så vidt angår de i § 39, stk. 1, nr. 1 og 2, omhandlede arbejder, samt §§ 41 og 41 a,

Kapitel 5

Arbejdets udførelse

§ 38. Arbejdet skal planlægges, tilrettelægges og udføres således, at det sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarligt.

Stk. 2. Anerkendte normer eller standarder, som har sikkerheds- eller sundhedsmæssig betydning, skal følges.

§ 39. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke krav der skal være opfyldt, for at arbejdet kan anses for fuldt forsvarligt planlagt, tilrettelagt og udført, herunder om

1) sikkerheds- og sundhedsmæssige foranstaltninger vedrørende arbejder, arbejdsprocesser og -metoder, f.eks. for at undgå sammenstyrtning, nedstyrtning, sammenskridning, rystelser, stråling, støj eller eksplosions-, brand- eller sundhedsfare ved luftarter, dampe, støv og røg, hede, kulde eller lugt, sygdomssmitte eller forkerte arbejdsstillinger, bevægelser eller belastninger,

2) forbud mod særligt farlige arbejder, arbejdsprocesser og -metoder,

3) opslag eller egnet markering.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan endvidere fastsætte regler om særligt arbejdstøj og personlige værnemidler, herunder om hvem der skal afholde udgifterne hertil.




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så er den da bukket i neon / skåret ud i pap
Skrevet af KentAJ på 07 apr 2012 09:18 
Jeg vil ikke sætte gang i en længere diskusion om emnet...
Jeg sætter pris på din bekymring om vores sikkerhed.

Der er ingen tvivl om at arbejdsmiljø og sikring ved tagarbejde er vigtigt og skal tænkes ind - også i LDS-arbejde. Nu handler denne tråd dog i første omgang om det muringstekniske og hvis det viser sig at jeg har mod på dét; kan det være jeg laver en anden tråd ang. stillads og sikringsmidler til tagarbejde.

For nuværende holder vi os til emnet. 

Kan nogen anbefale en mørtelopskrift til skorstensfuge?
Risikerer jeg at gøre ondt værre ved at forsøge at "lappe" på den eksisterende rygning?
Og kan samme mørtel bruges her?
Jeg plejer at bruge 2 skovl mørtel, 1 skovl cement og 1 skovl sand.
Brug bakke mørtel.
Sådan lærte jeg at en gammel i faget, har virket fint for mig

Sig natur?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis