Hvordan gøder jeg køkkenhaven korrekt?

Jeg har en køkkenhave på 24m2 og en mindre en. Jeg har tænkt mig at hente noget kompost fra genbrugsstationen, men ved ikke rigtig hvad jeg gør derefter.

Skal det bare strøes ud på jorden og så rendes over med en kultivator og hvor meget skal jeg strø ud?

Hvor lang ned i jorden skal gødning begraves?

Hvad med ukrudtet, det gror vel også bedre når der gødes?

Tak

LIFT-EAT-REST-REPEAT

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det var mig ville jeg lægge et lag på 10-15 cm ud og vende det med en greb, eller endnu bedre køre over det med en fræser.

Ukrudt gror uanset hvad :-)

Det bedste middel mod ukrudt er at holde det nede hele tiden. Personligt er jeg modstander af at bruge gift.

R. C. Nielsen

helt enig, det er det jeg også gør. Du kan lave højbede ikke med træ om, men dybt behandlet jord, (en to spadestik ned) som stakkes op 10 15 cm over normal, du må dog aldrig gå derpå, så lav dem ikke for brede, fidusen herved er at du kan sætte afgrøderne tættere sammen, og derved give mindre plads til ukrudt, og samtidig få større afgrøder, har ikke prøvet det selv, men læst herom. læste om det i "john seymour" den nye selvforsynende have. meget interesant bog selv om han er lidt ekstrem.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Husk at den kommunale kompost ofte er tilsat slam fra renseanlægget. Dels er det en billig måde for kommunen at komme af med det og dels får det omsætningen til at ske hurtigere. Aske fra forbrændingen tilsættes også ofte komposten. Ligeledes er det en billig måde for kommunen at komme af med asken på og dels forøger det næringsværdien i komposten.

Tungmetal ophobes både i slam og aske, så det er nok værd lige at undersøge hvad den kommunale kompost er sammensat af, før den anvendes i køkkenhaven. Den nemme er selvfølgelig at lugte til den friske kompost. Lugter den af slam, så er der såmænd nok også slam i.
@Lars On
Man kan vel ringe til genbrugscentralen og høre dem ad, går ud fra de fortæller sandheden, da komposten jo alligvel er gratis. Hmm, jeg har to i nærheden.

Jeg har godt nok en stor bunke i baghaven hvor alt ukrudt og lignende bliver smidt i, men der er nu nok meget af det der er blevet til kompost endnu og det kræver vel også man graver helt ned til bunden for at få komposten, har sgu ikke rigtig forstand på det.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis