Carport Spær - rådden

Hej LDS.

Carport i mit nyerhvervede hus er rådden i det ene hjørne. Carporten er generelt i dårlig stand, men skal holde et par år endnu.

Spærtræet er 75x150 og sådan som jeg har læst mig til, kan de forlænges med lasker, men i hvilke mål? - Og kan jeg gøre det når det nu er ved et hjørne?

Se venligst min hurtige tegning. Hvordan skal jeg gribe det an, hænderne er skruet godt nok på, ved bare ikke helt hvordan dette skal gribes an...

Tak og god påske


Spær/overliggeren er ca. 2.5m lang

Huset købt - renovering påbegyndt.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal understøtte det spær det handler om, så du kan skære det rådne væk, så forlænger du med et nyt stykke i samme længde og lasker et par bræder på i samlingen. Bruge brædder der er ca. 25 x 100 som du sætter midt på bjælken i breden, og med mindst 75 cm. til hver side. Slå brædderne fast med varmt galvaniserede søm, skruer holder ikke.

Samme dimensioner som der er der i forvejen. Principielt ihvertfald.

Men et par 25 mm brædder og rigeligt med søm på begge sider - så skal det nok holde. Indtil det falder ned jo. 

Men hvad med et par hurtige fotos af gerningsstedet! (Husk på at billederne skal give overblik - detaljer)



Det lyder godt. Der er tale om en midlertidig rep. gerne 2 år, så skal den nok komme ned, helt ned.

Der er billeder af skaden her - man er jo nødt til at elske efeu(eller hvad pokker de nu hedder)

Klaus

Huset købt - renovering påbegyndt.

Vedhæftede filer:

Huset købt - renovering påbegyndt.

Så vidt jeg kan se er det i hjørnet hvor den bærende stolpe står et stykke længere tilbage. Men den stand det er i ! Vil det nok være skønne spildte penge at forsøge at reparere noget som helst. Lad det være og håb på at det holder de næste to år.
Ja, der burde være et kompas på billedet. Så man kunne se hvad der er opad - eller nedad. >)

Hvad er stolpen.

Men ihvertfald. Godt med lasker og søm - her og der - så holder det fint.
Hjørne-Stolpen er spist af den busk. Dvs hjørne 75x75eren er væk, og der er sat en primitiv støtte op ca ½ m før hjørnet.... - Den burde have siddet ved samlingen af de 2 bjælker. Billedet er taget indefra carporten, som i min primitive tegning(der hvor cirklen er)(det vender egentligt som på tegningen).
Foreløbig tak for svar

Huset købt - renovering påbegyndt.

Klart-klart.
Men en efeu er ikke en træspisende busk, men en plante - en klatreplante endda.
Misvedligeholdelse er jo nøgleordet. - Plante eller ej, så er det sjældent noget godt der er kommet ud af lade dem gro op af noget. Tak for svarene.

Huset købt - renovering påbegyndt.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis