Bliver min catalysator ødelagt ved olieforbrug

Hvis min gode gamle skoda med 250.000 på bagen (vw 1.6 MPI 6U1) bruger en liter olie pr. 2000 km. vil det så ødelægge min catalysators evne til at virke, der er hværken blå røg eller oliestank. Jeg vil følge je_ns råd om Shell 10W-40 i stedet for det jeg kører på idag (harald/kvickly/thansen, hvem der nu har et tilbud). Jeg har bemærket, at det går hurtigere med forbrug på noget olie mht. nogle producenter ift. andre.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå så behøver jeg ikke tænke over min GL 1100 olieforbrug kan jeg se, men jeg fik nu det råd af min mek. at bruge en 20w 80 olie istedet for, det hjalp så den stort set ikke bruger olie.
Jeg tror ikke du behøver at være bange for at der sker noget med din katalysator. Totakts motorer bruger da også katalysatorer.
Ja, men hvilke enheder med totaktsmotorer skal igennem en synshal een gang imellem. Jeg tænker om virkningsgraden af cat'en falder hvis den grisses til af olie røg inden i.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Så vidt jeg har forstået er en catalysator der netop for at forbrænde de rester som motoren ikke forbrænder, når der er mange omdrejninger er det jo ikke alt der bliver forbrændt, det bliver det så i catten. Den sidder der jo netop for at rense røgen fra de sidste skadelige olie rester der er i røgen. Så umiddelbart tror jeg ikke det har nogen betydning om den får lidt olie også.
Hmm. Tjoo.. Sandt nok - men en totakt CAT. Er lavet til at tackle olien.. Det er en firtakt CAT ikke.. Det er metallerne i CAT'en der er katalysator for at prossesen kan Forløbe rigtigt - hvis blandingen er for fed tager CAT'en sig kun af Kulstofilterne og mindre eller slet ikke af kulilterne og Kulbrinterne.. (en ommer til et evt. Syn ;-)
CAT brænder ikke rest olien af.. Så olie bør undgås i udstødningen..
Kombiner det med håndværkerens vej og vælg en mere sej olie - selvom 20/80 nok liige er til den stive side, - en frost morgen kommer oliepumpen på arbejde med at banke siruppen rundt i maskinen.. Klart kun en sommer olie.. (ak ja sommer - hvad er det.?) Men det virker efter hensigten i forhold til at olien bliver i motoren.. ;-))

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Castrol laver noget 10w-60 olie, som nogle har gode erfaringer med, ved olieforbrug.

mvh jens
Annonce
Min Mondeo 2.0 bruger også ca en liter olie på 2000 km. Det har aldrig voldt problemer til syn.
Jeg har forsøgt mig med 20/50 olie, men det gik slet ikke. Olien stemmer op i de hyd. løftere og kompressionen forsvinder selvsagt, kun når den er kold.
Da jeg skiftede tilbage til 10/40 var det ovre igen.

Med venlig hilsen
ktm

Katalysatorer er meget mere robuste end rygtet siger. 1 liter olie pr. 2000 km vil efter min erfaring (Peugeot...) ikke betyde noget som helst, i hvert fald ikke de første 343.000 km...

Der er mange producenter, som siger, at deres NYE biler må bruge op til 1 liter pr 1000 km, og den olie skal jo også igennem katten.

MVH Leo

Katalysatorer tager som nævnt ikke skade af lidt forbrænte olierester der blot passerer direkte gennem, men påvirkningen nedsætter funktionen mens olie påvirkningen står på, nedsætter cat'ens arbejdstemperatur og sodaflejringerne dækker en mindre del af overfladen.

I begyndelsen af olie påvirkningen kan lambdasondens registreringer til fi enheden kompensere for dette ved blot at lukke lidt mere eller mindre luft ind i motoren..

Og selvfølgelig bliver det med det øgede slid i motoren gennem tiden, så stor en mængde olierester at CAT'en ikke kan følge med og fi enheden ikke kan kompensere mere.. Og så... Har vi balladen til et evt. Syn.. ;-)

Vi har selv en pensioneret 307 "peogøjt" HDI med 250 kilo på klokken som vi ikke kan registrere bruger olie overhovedet, den kører stadig ml. 22-25 km/l (konen kører 28..??) og egentlig forstår jeg det ikke når de på værkstedet siger CAT'en sagtens kan 100000 mere.. Tror det er det sidste der ligger tilbage når resten af bilen sætter træskoene. ;-)))
.

En klub der vil have sådan nogen som mig, som medlem..
Vil jeg dæl'me ikke være medlem af..!
Jeg har lige fået min corolla synet, den har kørt godt 400000 km med samme kat, den overholdt alle krav.
mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis