råd i spant

Hej.

Så fandt jeg råd i et af spanterne efter at have fjernet mit udendørs pantry.
Setback.
Jeg fandt en egegren der har ligget ude siden sidste vinter - den er vist ikke helt tør, men den har lige det rette svaj til at kunne tilpasses som et ca 30-40 cm indlægsstykke. Men hvordan griber man det an?
Skal der skæres i smig ved overgangen til det nye stykke og ligeledes tilbage til det gamle spant?
Og hvordan med monteringen og spir udefra osv.?
Og skal træet død og pine være knastørt og lagret, før det kan bruges?

Jeg er desværre helt grøn på det område, men da jeg har købt den her gamle træbåd, bliver jeg nødt til at lære at lave det selv, hvis ikke jeg skal købe mig fattig i bådværfts-regninger...
Billedet er fra sidste år lige inden søsætning.

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, det var ikke megen respons...
Jeg fandt et gammelt indlæg om emnet, som besvarede de fleste af mine spørgsmål.
Eneste spørgsmål tilbage er om man kan bruge træ der kun næsten er tørt, eller om det er helt hen i vejret.
Ellers må jeg jo ned til Ring Andersen i Svendborg, da jeg bor på Taasinge.

Håber på interesse og svar.

Mvh. Bjørn.

Jo mere man ved, desto mere tvivler man.

Det er jo svært at se herfra hvor vådt det er men...... Du kan jo prøve at rense splinten osv. af og derefter høvle det så meget du kan ind til det bliver for vådt (høvlen skal gå uden problemer) så ligger du det et tørt sted hvor der ikke er alt for varmt (et værksted) sørg for at lukke enderne grundigt. Efter et par dage høvler du igen til det bliver for vådt osv osv. ind til du når noget der ligner tykkelsen på spandet. Her efter ligger du det til at tørre 14 dages tid. Hvis det begynder at revne under procesen skal du give det olie eller ligge det udenfor på den måde kan du kontrollere tørringen og HUSK at lukke enderne. Obs. Det er ikke nødvendigvis godt for træ at ligge til tørre i mange år det er et spørgsmål om tørringen og ikke årene.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis