supplere fjernvarme med varmepumpe Poppe 219 02-04-2012 18:40 Hej vi bruger pt. 21200 kwh fjernvarme om året. Prisen er 0,53 pr kwh. Vi bruger 3000 kwh el om året. Prisen er her 1,90 kr pr, kwh. Kan det betale sig for os at vi supplerer opvarmningen med en luf til luft pumpe? Vh Carsten 1 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Chr. 2419 5700 02-04-2012 21:33 Et hurtigt overslag siger NEJ. For at hver kWh skal koset det samme skal du have en COP på 3,6. Her har jeg ikke taget hensyn til, at der skal afskrives på luft/luft-anlægget. Først over COP 3,6 er der noget at hente og til at betale anlægget med. De fleste luft/luft eller luft/vand anlæg har en COP beregnet ved +7°, og den kan se rigtig god ud. Det er bare ikke ved denne udetemperatur du har det store forbrug af varme, men derimod, når det bliver koldere, og så går COP'en ned. Eller med andre ord: Jo varmere det er udendørs deto bedre er din COP, og desto mindre varme har du brug for. Chr. Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.