trådhegn kontra rionet med vedbend

Hej

Vi går og overvejer at fjerne den gamle hullede og enormt trælse tjørnehæk der står i skel mellem os og vores nabo (naboen er også med på ideen, naturligvis). 

Som erstatning har vi kigget på rionet som så, med tiden, skal vokse til med vedbend af en sort. Nu har jeg så kigget på galvaniseret rionet og som ventet er det jo omtrent så dyrt at man skulle tro det var guld man havde galvaniseret det med. Så tænker jeg, kan man egentlig bruge noget trådhegn istedet ? sådan noget alá det plastic-beklædte man bruger som indhegning når man har eks. hund i haven. Hvis man sætter det i 2 etager, så det kan nå op på de 1.8m vi tænkte, vil vedbendet så ikke kunne kravle op ad det, lige så godt som rionet ?

Det virker jo næsten som en alt for åbenlyst besparelse i forhold til rionet, men jeg har ikke hørt om eller set det brugt nogen steder….kun dyrt rionet. Nogen der har erfaringer med trådhegn i stedet for eller argumenter for hvorfor det ikke skulle være muligt ? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan du godt, det er dog svært at få stramt, du kan spænde vejre ud imellem stolperne, det er væsentlig nemmere at få pænt, og det kan vedbend sagtens klatre i, i kan måske hjælpe den lidt til at starte med. læg fiberdug ud i bunden, skær huller og plant deri, fyld på med flis og du slipper for at ligge på alle 4 og luge græs mm. væk.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Grunden til at jeg kigger på galvaniseret er at jeg har hørt at rusten ville kunne svide planterne, men ved ikke om der er noget om snakken ? Desuden måtte hegnet også gerne holde mere end 6-7år og ved ikke om de ikke-galvaniserede er rustet igennem hurtigere end det ?
okay, så holder jeg mig nok til det rustne. Kan se jem & fix har nogle til rimelige penge. Er der noget bud på hvor dybt pælene skal i jorden hvis nettet skal have en højde på 2 meter og der kommer cement ned ved pælene ? Jeg regner med 1m mellem pælene.
Annonce
Er der egentlig nogen anbefalet max bredde på sektionerne i hegnet når de skal bære sådan en gang vedbend ? De rionet der er i jem&fix er 4mm og jo breddere jeg gøre sektionerne jo billigere bliver løsningen.
Du skal endelig ikke bruge det grønne plasticovertrukne hegn. Vi har en have med vildt meget gammelt vedbend, mange mange meter op i gamle træer, op over gavlen og ud på taget af en bygning der nok er i hvertfald 6 meter høj. Samme sted som alt dette vedbend er, har vi gjort netop som du har beskrevet. Ovenpå hinanden det første stykke, spændt ud mellem gamle træer. Det er 4 år siden, og der gror absolut intet i det. Jeg har været ude at flette op i det flere gange uden held. Vi er kommet frem til at det simpelthen ikke kan "klistre" fast på plasticen. Jeg har nu tænkt mig at forsøge mig med at flette noget snor rundt i hegnet, i håb om det måske vil klatre på det. Hvis det lykkedes, så vil jeg binde efeuen fast så den stadig er der når snoren mørner. Det var et langt stykke vi ordnede, ud mod en sti, havde vi dog bare brugt noget andet :-(. Hvis der er andre forslag til hvad vi kan gøre uden at skulle rive det grønne hegn ned igen, så hører jeg det meget gerne.
stolperne skal 1 meter i jorden, vil tro 1½ m mellem stolperne, de der rionet er ikke faste mål de kan godt svinge lidt, har selv lavet hegn ca. 1 m højt, nettet er mellem stolperne, det er lavet lidt for snært og buler lidt hist og her, bare sat fast med klammer.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
i kunne sætte bambus pinde, binde nogle fast på tværs højere oppe, de er da nemme at flette ind i, tror ikke engang det ville være nødvendigt at binde. Er det en vedbend der hæfter, der findes vedbend der ikke hæfter, i så fald skal den bindes op og på tværs, når den først har fået blivende grene kommer resten af sig selv.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
RIO net sælges tit i 150 x 250 så passer det fint med 125 cm mellem stolperne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis