Olie til bil?

Hej, jeg har en Alfa romeo 146 2.0 ts som jeg skal have skiftet olie på. Der er pt. 10w 40 olie på (delsyntetisk), der er fyldt på af en mekaniker for nyeligt (2500km siden), men jeg ved at der var 5w 40 fyldsyn, på da jeg købte den og der stod også 5w 40 ved dækslet dengang.

Jeg er tidligere blevet anbefalet både 5w40 og 10w40 og evt 10w 60 (10w60 på råd herinde fra)hvis den bruger olie. Her ser castrol edge rs 10w 60 ud til at være god, men dyr. Den bruger ca. ½ liter olie pr. 2500km og har kørt 250.000km.

Så jeg er lidt i tvivl om jeg bare kan hælde min nyindkøbte 5w 40fuldsyn mobile 1 olie på, eller om den er for tynd ved start (hvis jeg har forstået det korrekt). Det var jo 5w 40 der var på fra begyndelsen? Ved nogle iøvrigt hvorfor man ikke kan få 10w 40 fuldsyntetisk, når man kan få 5w40fuld og 10w 60fuld?

Jeg overvejer også at skifte gearolie. Hvor ofte skal dette gøres, og gør det en forskeld. Er nok ikke gjort de sidste 100.000km) Til dette har jeg kig på 2 ltr. (Castrol Syntrax Longlife 75W-90 Achsgetriebeöl) Kan det gå an? På forhånd tak.

Mvh Jens
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Jeg har nu søgt rundt efter olie og kan se jeg godt kan bruge denne olie. Både på castrol og mobil's hjemmesider anbefaler de endda lavere w værdier som first choice, og på mobil er olie-typen (mærke anbefalingen er vel selvsagt) jeg har købt som second best choise, til netop denne bil. Så problemet er løst.

fra mobil.no
Merke
ALFA ROMEO
Modell
Alfa 146 2.0 ti
Motor
B
Årsmodell
1998-2000

Motor (B) 1st choice Mobil 1 New Life 0W-40 4.4 / 4.5
2nd choice Mobil Super 3000 X1 5W-40
Manuell girkasse 1st choice Mobilube 1 SHC 75W-90 2.4
2nd choice Mobil Delvac Synthetic Gear Oil 75W-90

Mvh Jens
Om du bruger 5W-40, eller 10W40, giver den samme viskositet ved varm motor.
Det første tal er ved kold motor( 5w & 10W) og det sidste "40" er ved varm motor.

Når den bruger så meget olie, kunne du jo prøve med Castrol 10W-60
www.rallyshop.dk/commodity/1521

Jeg ved ikke rigtig, med det Mobil 1 olie, det har jeg dårlig erfaring med.
Jeg har ellers altid brugt Shell 10w-40, hvor den har brugt 1 liter på 5-6 tusind km.
Så skiftede jeg til Mobil 1 10W-40 så åd den 1 liter på 2 tusind km.

Jeg skiftede så tilbage til shell, så faldt olieforbruget til det normale.

begge olier var semisyntetiske

mvh jens

Ok jeg må se hvordan olien virker i motoren og om den bruger for meget olie. Denne mobil olie jeg har købt er fuldsyntetisk, men om det er bedre ved jeg ikke. Har da også hørt, som du skriver, at mobil ikke er så godt som det er reklameret for. Men jeg har set på engelske alfa sites, nogle der også bruger mobil3000 5w40fuld, så jeg håber den er god nok. Den hedder mobil super 3000 x1 og der står den er beregnet til højtydende motorer, så jeg håber den kan holde til lidt. Hvorfor er det den bruger mindre olie hvis den er tykkere?

Hvordan er det med olieskiftet, er det bundprop i bundkar/sump ud først, eller er det smartest at tage oliefilteret af først så der ikke løber snavs fra dette ned i motoren, eller er dette hævet over oliestanden. Har ikke selv skiftet olie+filter før, kun fyldt på, så jeg er ikke helt på hjemmebane her.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis