Niveauforskel på gulve efter nedrivning af væg

Hej alle fantatiske lav det selvere

Jeg skal til at rive en væg ned mellem vores soveværelse og den tidligere entré, i den forbindelse er der et par mindre udfordring.

Gulvet i det gamle soveværelse er i beton med gulvtæppe, gulvet i den gamle entré er parket på strøer. Der er en niveauforskel på ca. 10mm mellem de to gulve (betongulvet er højest).

Vi vil pga. kolde tæer gerne forsat have gulvtæppe i soveværelset, mit spørgsmål er så hvordan, og med hvad kan man hæve gulvet i den gamle entré 10mm?

Anden udfordring er, at Entréen egentlig er en lang gang, denne skal deles op med en gipsvæg med en dør i, der hvor væggen/døres skal være er gangen ca. 103mm bred. Mit spørgsmål er så, skal de plader eller hvad det nu er man bruger til at forhøje gulvet med gå helt hen og in under dør og gipsvæg?

Og hvordan fæstner man den nederste del  af gipsvæggen? Til parketgulvet med skruer direkte i eller hvordan?

På forhånd tak for hjælpen.

/Freakazoid

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enten et gulvtæppe ovenpå parketgulvet i entreen. Ellers et nyt parketgulv ovenpå det gamle parketgulv. Overgangen kan du klare med en liste/stålskinne.

Jeg mener det vil være det pæneste at lægge det nye gulv i hele den nuværende entre for derefter at bygge væggen, således at du får ens niveauer og ens gulv på begge sider. Forpanelerne er du selvfølgelig nødt til lige at hive af først :-)

Men teknisk set er det ikke noget problem at bygge væggen først og derefter lægge gulvet i den bageste del af entreen. I dette tilfælde venter du med at smide dørkarmen i til efter gulvet er lagt, for på den måde kan du køre det nye gulv halvejs igennem døråbning så overgangen bliver nem at skjule med bundstykket. Niveauforskellen klarer du med fejelister.

Bunden af gipsvæggen (den nederste vandretliggende lægte) skruer du bare ned i parketgulvet med spånpladeskruer. Også ganske udemærket at bruge gipsskruer hvis det er stål vi er ude i....

Håber det gav mening

Tømreren




Nu skriver du jo ikke noget om hvilken belægning du vil foretrække i din entre.

 

Tusind tak for svaret det var også som jeg ventede ;-)

Jeg har planer om at vælte endnu en væg og derved lave det nuværende bryggers og den resterende del af den gamle entré/gang om til en ny og større Entré med den gamle bryggersdør som hovedindgang. Derfor vil det ikke være aktuelt i det nuværende "projekt soveværelse" at lægge nyt gulv i hele den gamle entré/gang.

Men lige endnu et spørgsmål til jer alvidende lav det selv-folk:
Når nu jeg er nødt til at hæve gulvet i den gamle entré med ca. 10mm for at komme op i niveau med gulvet i det gamle soveværelse. Hvis ikke det fremgik klart nok af første besked så er niveuforskellen der hvor vægge førhen stod mellem Entréen og soveværelset, som nu er et stort rum. Men hvilken type plade skal jeg bruge til at hæve gulvet? En alm. 10mm spånplade? og hvordan skal denne lægges ovenpå det eksisterende parketgulv? Skal pladerne fastgøres til gulvet? Skal der lægges en fugtspærrer imellem det gamle gulv og de nye plader?

På forhånd endnu engang tak.

/Freakazoid
Ups kom til at poste to gange ;-)

læs beskeden ovenover

/Freakazoid
Der er vel ikke grund til at hæve gulvet pga. sølle 10 mm. Det er jo ikkeengang så højt som et almindelig dørtrin. Eller når du træder ind i et badeværelse!

Men ellers kan du løfte tæppet i soveværelset lidt. Og slibe en 5-10 mm af betongulvet. Ved døråbningen. Med en kopsten på en vinkelsliber.

Eller du kan lave et lille fald lige der hvor hullet i væggen vil blive.

Hej igen

Jeg kan se du misforstår mig en smule Sitting Bull, væggen og altså der hvor der nu er en niveauforskel mellem de to gulve er midt i det nye soveværelse, og altså i hele rummets længde (3,12 m).

Af denne grund vil jeg gerne hæve gulvet i den side af rummet hvor der er parketgulv. Derfor mit spørgsmål ang. hvilken type plade der kan bruges til dette formål, når der skal gulvtæppe på. Og hvordan ville i udføre det?

Håber i kan hjælpe ;-)

Mvh Freakazoid
Spånplader. Skruet fast i det eksisterende gulv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis