10 stk 5 watt led spot

Jeg skal have monteret 10 led spot 5 watt med GU 10 fatning i mit udhæng
Må man bruge alm 3 x 1,5 mm2 installationkabel ???
Spotterne er godkendt til direkte brug i isolering, må jeg bruge samme kabel der ??
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det må du ikke.

Alm. PVKJ installationskabel er ikke varmebestandigt og du skal bruge varmebestandigt kabel, da dine LED-pærer kan udskiftes til halogen....

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvordan kan det være når det nu er 230 v ??
Hvis man sætter 10 x 50 watt helogen i ville det kun skulle trække 500 watt.

SÅ må jeg vel heller ikke bruge dette ???
http://www.harald-nyborg.dk/p9124/gummikabel-h07rn-f-3x1-5-50m

Nej, det kabel må ikke benyttes.

Det har ikke noget at gøre med hvor mange watt du trækker, men at halogenpærer bliver MEGET varme og kablerne derved kan smelte.

Jeg har været ude flere gange og reparerer installationer efter brandskade, hvor folk har brugt forkert kabel...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Erf det også gældende ved denne lyskilde...????

http://www.wattoo.dk/rosetta-indbygningsspot-230v-9907001037-9907001038

Yes. Brug altid varmebestandigt silikone kabel til indbygningsspots, hvor der kan monteres halogenpærer.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Det står i monteringsvejledningen, hvilken type kabel, der skal bruges. Typisk 90 graders varmebestandigt. Sprøg forhandleren om den specifikke spot.
Jeg syntes jeg er lidt forvirret.
min el mand siger at det er lovlig at bruge alm kabel( 3 x 1,5) hvis man bruger led pærer og samle dåsen er væk fra lampen ..
Der er en afstandsstykke på ca 5-7 cm.
Selve lampen er også skærmet af men en jern skjold
Hvordan vil du sikre, at der i fremtiden ikke er en som kommer til at sætte en almindelig halogenpære i spottet?

Under alle omstændigheder skal spottet monteres efter fabrikantens anvisninger. Hvis denne siger god for at montere med almindeligt kabel, så er det ok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis