Dæmping af 12v spots

Hej,

I et badeværelse sidder en kroneafbryder og tænder/slukker to "zoner" af en serie spots i loftet.
Ude i et skab sidder så de to elektroniske trafoer til her "zone".

Hvordan kan man lettest sætte en dæmper på begge zoner? Jeg har selv en dæmper siddende ude ved mine jernkerne-trafoer hvor afbryderen er en kip-kontakt. Men jeg synes at alle de dæmpere jeg selv kan finde på nettet skal sidde i el-tavlen, men det er ikke mulighed for i dette omtalte badeværelse....
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. For at dæmpe de 2 zoner kan du anvende 2  elektronisk sikkerhedstransformer med dæmp, som denne her: http://www.elonlinesalg.dk/elektroniske-trafoer/trafo-tridonic-te-one4all-150va.htm
Man skal dog lige være opmærksom på hvor mange spot transformeren skal trække. Den skal desuden fastmonteres og have et "F" mærke - hvis den bliver monteret på brandbart underlag.

Ved din kroneafbryder skal du desuden have en fjeder i hver af kontakterne.

håber det hjalp :-) ellers spørg
Skrevet af BFK på 14 apr 2012 21:51
Hej. For at dæmpe de 2 zoner kan du anvende 2  elektronisk sikkerhedstransformer med dæmp, som denne her: http://www.elonlinesalg.dk/elektroniske-trafoer/trafo-tridonic-te-one4all-150va.htm
Man skal dog lige være opmærksom på hvor mange spot transformeren skal trække. Den skal desuden fastmonteres og have et "F" mærke - hvis den bliver monteret på brandbart underlag.

Ved din kroneafbryder skal du desuden have en fjeder i hver af kontakterne.

håber det hjalp :-) ellers spørg

Du mangler så lige at sige, at i følge sbei afsnit 6, må tilledningen fra traffo til spot max være 2 meter, når det er elektronisk lorte traffo vi snakker om.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Hvor står der den kun må være 2 meter? Så vidt jeg ved er der en tabel der viser hvor stort et leder tværsnit du skal bruge, alt efter længden på tilledningen.
Skrevet af Illisher på 19 apr 2012 18:22
Hvor står der den kun må være 2 meter? Så vidt jeg ved er der en tabel der viser hvor stort et leder tværsnit du skal bruge, alt efter længden på tilledningen.

Jeg kan ikke huske præcist hvor i sbei, og har den ikke foran mig.

Men grunden er ganske enkelt støj. Sådan en elektronisk traffo eller Switch Mode Power Supply (smps) støjer en del på nettet, og kan få andre følsomme ting til at opføre sig mærkeligt (touch lysdæmpere, lorte Herstal touch lamper etc.) Så reglen hedder max 2 meter ledning, ellers hedder det jernkerne traffo, som også er en langt mere holdbart løsning.

Jeg kan ikke lige finde noget omkring det i SB, under lavvolt. Kan kun finde det skema om ledningslængder som jeg snakkede om før under §715
Annonce
Skrevet af Illisher på 19 apr 2012 18:49
Jeg kan ikke lige finde noget omkring det i SB, under lavvolt. Kan kun finde det skema om ledningslængder som jeg snakkede om før under §715

Som sagt, har jeg ikke sbei ved mig. Men du kan læse under punkt 5 på dette link : http://www.medialys.dk/pl/Transformer_Værd_at_vide_om_transformer__160.aspx Jeg ved godt det ikke er en troværdi kilde jeg kommer med, men somsagt står der også i sbei''en eller i et tillæg til denne.

Det er rigtig nok med de 2 meter - men man kan få en elektronisk transformer, som er beregnet til lange ledningstræk. (op til 20 m) Her skal der selvfølgelig tages højde for spændingsfald. Desuden tror jeg ikke det står i SB, men nærmere at det er fabrikanten der anbefaler at man laver ledningerne under de 2 meter.
Illisher i den tabel du snakker om er der taget udgangspunkt i en 12V-kilde. Det kan være et bil-batteri, det kan være en elektronisk trafo, men som udgangspunkt bruges den tabel til at dimensionere lednings-længder til en 12V-installation forsynet fra en jernkerne-transformer. Det er reglementer om støj der siger at der ikke må sidde en ledning på mere end 2 meter efter en elektronisk trafo, og derfor kan man på langt de fleste transformere ikke skifte ledning(ved godt "musen" findes).
Men det støjer meget med lange ledninger når man har en elektronisk trafo, og det går helt galt hvis du så bagefter sætter en lysdæmper på. Jeg har aldrig i praksis oplevet problemer med at gå en meter over, men jeg har hørt mange historier om ting der har opført sig mærkeligt når man kommer over 4 meter.
Som nævnt er det som regel producenterne der stiller kravet om de 2 meter, da du som forbruger ikke er "bundet" til at overholde reglementerne om støj.

Og SB kan findes her:
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=25862

-Michael
oki.. Men undrede mig bare over der ikke står noget om det i SB. Men det kan jo være grundet de nyere regler at de ikke gider skrive det ind. Man går jo mere og mere over til fælles europæriske regler, og at det er producenten er bestemmer installationen af materiellet.
Grunden til at støj ikke fylder alverden i SB er fordi SB skal sikre at installationen er sikker hvad angår berøring og brandfare. Da støj falder udenfor disse to kategorier bliver der ikke brugt alverden af spalteplads på den problematik.

Men når producenten på en elektronisk trafo skriver at kablet maksimalt må være to meter kan det muligvis have noget med støj at gøre, men det har med garanti noget med kortslutninger at gøre. Elektroniske trafoer kombineres sjældent med sikringer på afgangssiden og det er derfor alene trafoen der skal beskytte mod en kortslutning - for producenten kan sikre at trafoen rent faktisk kan det vil de sikre sig at en eventuel kortslutning bliver så tilpas stor at trafoen ikke er et sekund i tvivl om at den skal koble fra.

Den eneste måde en producent kan sikre sig et tilpas højt kortslutningsniveau på er ved at begrænse ledningslængderne (og som oftest endda angive tværsnittet), så det er meget muligt at det kan lykkedes at smide en meter ekstra kabel eller to på trafoen og slippe helt udenom eventuel støj, men jeg vil ikke være helt tryg ved at trafoen kan slå fra i tide hvis der sker en kortslutning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis