Konstruktion Af Lyskasser

Hejsa,

Jeg står for at grave op omkring min kælder for at nedsætte en fugtspærremembran samt 100mm isolering.

I den forbindelse nedbryder jeg de gamle beton lyskasser (lavet i fundablokke) da disse ikke hæfter ordentlig på kældermuren længere, samtidig vil jeg også gerne have ført den udvendige fugtspærre helt tæt til lyskassen.

Nu kunne jeg godt tænke mig lidt inspiration hvordan jeg enkelst muligt får konstrueret nye lyskasser som slutter tæt til kældervægen og samtidig har optimal integrering med fugtspærremembranen.
 
Jeg har set mig lidt omkring. Færdigelavede glasfiberlyskasser kan ikke bruges da kælderen er godkendt til beboelse.
Færdiglavede betonlyskasser som boltes på væg synes at være meget dyre som svære at finde i de mål jeg skal bruge.

Så umiddelbart ser jeg ikke andet end at få lavet noget forankring i muren og så støbe kasserne op på stedet igen. Jeg ved dog ikke lige hvorledes jeg kan afslutte den udvendige fugtmembran og isolering rundt langs lyskassen for efterfølgende ikke at få problemer med vandindtrækning hvor lyskassen fæstner til huset - nogle der har erfaring med dette?

Hilsen Rolf

RBJ
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
.....en fugtspærremembran samt 100mm isolering.

Det må du lige forklare hvad er! Mener du Platonplade. Og hvad med omfangsdrænet?

Lyskasserne derimod er ganske rigtigt trælse når der skal laves udv. kælderisolering. Men er det virkeligt nødvendig at fjerne dem?

Hvis man kan lave lyskasser af glasfiber, (uden fundamenter) som blot fastskrues til væggen så kan man vel osse lave dem af beton?
Til fugtspærre bruges sundolit drænplade, samme system som platon, og der kommer nyt omfangsdræn.

De gamle lyskasser skal fjernes.

De færdiglavede beton lyskasser, ville være gode men prisen taler for at lave dem selv - derfor min tråd :-)

RBJ
Afhænig af flere ting kan lyskasser opbygges som støttemur med en havegang i bunden. Og afløb til det underliggende omfangsdræn.

Start her:

http://ipaper.ipapercms.dk/IBF/Vejledninger/Belgning/Temablade/FliserogBelgningsten/ViewPDF.ashx

http://ipaper.ipapercms.dk/IBF/Vejledninger/Belgning/Temablade/Sttteogstjmure/ViewPDF.ashx
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis