Greenfield cykel fra Harald Nyborg

Jeg står og godt kunne bruge en cykel. Nu kan jeg se at Harald Nyborg har en rigtig flor MTB til salg til 1200kr.

Prisen og udseendet passer mig rigtig fint, men skal man holde sig fra den slags billige cykler? Hvad er det der gør cyklen så billig, går tingene hurtigt i stykker eller er den bare dårlig at cykle på?

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Jeg står og godt kunne bruge en cykel. Nu kan jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Da vi nu er hoppet i det gamle spor, så kan jeg sige, heldigvis ud fra andres erfaringer, at regn med, at på bilige cykler sidder billige ting.
Gear og bremser er som regel mærkevarer, formodentlig købt ind i bulk, men ting som kæde og tandhjul kan være af rigtig dårligt jern og samlet på en uheldig måde, tit vejnet sammen, og det går løs ved seriøst brug. Børn træder ikke så hårdt, men voksne kan.
Og som det er sagt, er der oså tit sjusket med kranken.
Man får meget for at give 1000,- kr ekstra for en cykel, måske sidste års model, eller en god brugt af et godt mærke.
Jeg har en Nishiki, der har rundet 30 år og ikke udviser slid på de dele, og den kørte f.eks en vinter 30 km om dagen, og er ellers ikke blevet sparet.
Udvendig gear.

mvh

 varmetossen

Der er tre ting som er EKSTREMT vigtige, når det kommer til mountainbikes, da de blandt andet har udvendige gear og langt flere dele der er udsatte for rust:

- Regelmæssig pleje med olie-og rustfjerner samt kædeolie (i moderate mængder)
- Opbevaring af cyklen i tør kælder
- "Fritstilling" af gearene, så wires m.v. ikke står i spænd

Sørger du for at disse ting er i orden, vil din mountainbike have en meget længere holdbarhed, uagtet om det er en billig eller dyrere model.
Sørger du for at holde kæde og bevægelige dele smurte, vil vinterperioden med salt og fugt være mindre hård ved cyklen, ligesom den vil få mulighed for at stå godt og tørt når den parkeres i en kælder eller - altnernativt - et cykelskur, sættes gearene så der er minimalt spænd i kablerne, så holder de sig også meget længere.

Men det er selvfølgelig klart at prisen også har betydning - jeg har selv en Haibike mtb, og der er en verden til forskel i forhold til billige modeller fra Bilka og Harald Nyborg :-)
Hej Min cykel er fra Harald Nyborg og kostede omkring 1000 kr. Den kører nu på 4. år, så derfor vil jeg synes du sagtens kan købe en cykel derfra. Jeg valgte selv at købe en billigere fra Harald Nyborg da jeg tidligere har haft en del dyrere cykler, men de er alle blevet stjålet, og det gad jeg simpelthen ikke mere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også