Faldstamme

God søndag,

Mit spørgsmål er ikke nødvendigvis et gør-det-selv spørgsmål, men mest et spørgsmål om hvorvidt det kan lade sig gøre...

Jeg bor i en ældre lejlighed, der ligger øverst i ejendommen. Lige ved køkkenvasken går en ca. 70 mm. faldstamme. Problemet er, at i forbindelse med en udskiftning af køkkenet, giver den her faldstamme noget bøvl.

Mit spørgsmål er så, om det er muligt at gøre noget ved den her faldstamme. En mulighed jeg selv har overvejet er at få en del af stammen udskiftet med eksempelvis noget flexslange. Ved at gøre det, kan slangen rykkes helt ind i et hjørne og så skjules. Og er der krav til, hvor stor diameteren på sådan en faldstamme-udluftning skal være??

Mange tak!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal tænke på at hvis der er problemer med faldstammen (forstopning), så skal man kunne komme igennem med en spiral oppe fra taget. Det tror jeg ikke en flexslange kan holde til.

Bent.
Pokkers, men tak for jeres svar...

Ja jeg kan da sagtens save et hak, men stammen sidder bare lige hvor en vask skulle være...

Nu er det ganske vist 1. april.

Men den med rensespiralen fra taget af er nu for grov.

"den med rensespiralen fra taget af er nu for grov."

Det kan du jo mene, men det var faktisk det som kloakfirmaet gjorde hos os da der var forstoppelse i kloakken.

Bent.
Annonce
Har også set kloarkfirmaer spule, fra taget. Og har set en tage fejl af hætterne, og spulet emhætten ;-)
Han var ikke særligt populær...
Men det er overhovedet ikke metoden.

Alle afløbsanlæg er bygget sådan at der er adgang modsat faldretningen. (Ihvertfald i boligområder)

Altså fra en nedgangs- eller spulebrønd i jorden. Eller den renseadgang der siden tidernes morgen har været monteret nederst på faldstammen.

At spule fra toppen af er absolut en nødløsning. Det materiale er spules løs kan jo ikke forsvinde/synke, men presses ud i tilgangledningerne. Og sprøjter i værste fald ud af toiletter og gulvafløb.

Ved stop i en faldstamme ovenover fodbøjningen renser man fra neden og opad. Og er der så stadig stop i en tilgangsledning så med forsigtighed gennem vandlåsen i WC eller GA.

Men den med spuling gennem emhætten har nok været ret festlig! >)
La' nu vær', shitting bull.
Vi taler om rensespiral, ikke om gennemspuling, OK?

Bent.

Gennemspulingen af emhætten var vel ikke med med en rensespiral?

Og næste gang du ser en kloarkrensende person oppe på taget af en 4.sals bygning der prøver at proppe en rensespiral ned gennem OT-ventilen. Så tag et billede af det.

Din enfoldighed er uden lige.
Slut herfra.

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis