Installation af ekstern motor til emhætte

Nu prøver jeg lige igen…

Jeg har købt en ekstern motor til en loftíntegreret emhætte, jeg selv har lavet. Motoren er beregnet i nogle specielle Asko Vølund emhætter og er derfor monteret med et seks-benet stik, som skal sættes i emhætten – et ledningsdiagram til motor/emhætte er ikke til at opdrive!

Jeg havde egentligt tænkt mig, at jeg bare ville have en kontakt på væggen, som kunne tænde/slukke motoren.

Jeg har nu prøvet at skille skidtet ad, og jeg har taget nogle billeder…

Er der nogen der tør give en vurdering af om mine planer er realistiske..??

Billede 1: ”Overblik”

Billede 2: Nærbillede af den sorte boks – hvad gør den i øvrigt?

Billede 3: Nærbillede af et lille klistermærke, som jeg pillede af motoren – godt gemt inde midt i…



Nu prøver jeg lige igen… Jeg har købt en ekstern... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for jeres svar...

Jeg havde forstillet mig noget i stil med en drejeomstiller (har jeg fundet ud af det hedder)... Altså sådan en der sidder på et gammeldags komfur.

Kunne det være en mulighed?

Mvh Thomas - som er biolog, og derfor ikke særlig færm ud i det her el-halløj...
Ellers ring til Bennike & Wander i Greve og hør hvad de har af dreje omskiftere. Det er muligt de har noget du selv kan montere i et Fuga blenddæksel. Spørg efter Niels Andersen og hils fra Kasper fra Glostrup låse & alarm...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Fik du det til at spille, Thomas? Og er der nogen der ved hvad der sker hvis der er fase på flere af terminalerne samtidig? Den vælger vel bare det højeste step? Eller om man kan sætte en lysdæmper på "fuld" terminalen og så styre hastighed med den? Her tænker jeg IHC's UNI dimmere... Ellers tænker jeg at man kan styre den med et 400v output hvor der kobles fase til den ønskede terminal, man skal bare lave funktionsblokken så den kobler alle faser fra, og så den øsnkede fase ind...
Både ja og nej... Jeg endte med den mest simple løsning - en almindelig afbryder. Så emhætten kører enten på fuld skrald eller er slukket!

Jeg har faktisk haft en gammel LK dreje-lysdæmper liggende i et halvt års tid, fordi jeg ville prøve den metode, du selv beskriver, men jeg har ikke lige haft "tid til det" endnu...

Mvh Thomas

Jeg er ved at kigge på en arduino baseret løsning, jeg har bestilt dimser hjem i vildskab, jeg tror det kunne være en fin løsning hvor man kan lave både touch knapper og en lille skærm på 1" med info. Der kan man styre nogle relæer, evt. med nogle potmetre på 220v forsyningen så man kan justere sine blæsertrin - jeg har en idé om at de ikke skal ligge lineært mht. spændingen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis