Opladning af batteri med el-panel.?

Heysa har købt mig sådan et 12v 30watt sol panel. Og en 12v spændningsregulator, det skal primært drive to stk 80mm blæsere (1w hver) til min dåse solfanger, og så har jeg købt en inverter fra 12v til 230v, i håb om at kunne fx lade en mobil tlf op.

Nu går jeg så og overvejer om jeg skulle købe et 12v auto batteri og lade på når jeg ikk har andet forbrug på sol panelet. Spørgsmålet; kan det overhovedet levere nok til at kunne lade på et auto batteri?

Mvh. Mark

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du vil nok kunne lade på en mindre akomulator, du havde nu ikke behøver at købe den dims der laver 12 v. om til 220 v. det vil der ikke være kapasitet til. Du kan sagtens få en mobil lader til 12 v. jeg har en jeg bruger i båden. Det er med sådan et cigaret tænder stik, hvori selve transformeren sidder til din mobil tlf.
Dit 12V 30W solpanel kan godt lade din akkumulator op. Jo større amperetimetal, jo længere tid skal der bruges. Du skal også regne med at spændingen fra dit solpanel skal være større end 12V. Helst mellem 13,8 og 14,4 Volt. Din mobiltelefon kan du nemmest lade med en autolader, som har et cigartænderstik til brug i bilen. Det giver det mindste tab i forhold til den inverter, du har købt.

fase
Det er 12v men smider ca. 21v ud uden forbrug, var nød til at sætte en spændningsregulator på af hensyn til mine 12v computer blæsere, de kan ikk tåle at køre uden den, hat jeg erfaret :b .. Det er sådan en man sætter i cigaret tænderne og så laver den det om til 230v, og med usb :b virker fint til Opladning af mobil, så har jeg en cigaret udgang fra solpanelet . Men tænkte på den at lade et batteri op som man så om aftenen når solen er væk kan bruge af. Men er et 60Ah auto batteri i overkanten ? Det skal jo helst kunne lade op på en alm dag med sol timer. Scooter batteri på 4Ah er måske bedre ?

 

du kan bruge et scooter/mc batteri på 7 til 8 ah der er lukket og kan tåle at ligge ned.
Jeg bruger et til en autoradio med cd og store højtalere til.. den spiller fra cd i lidt over en time.. så kan man jo udvide med et batteri mere og koble dem så man har 15 ah.
på en sommer dag vil du kunne lade dem op fra 12 volt til 13,7 eller noget i den dur. dvs. fra flade til fuldt opladet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Du kan ikke bruge et normalt startbatteri hvis der er risiko for at du kommer til at aflade det mere end 50%. Startbatterier kan ikke tåle dybe afladninger da de nedbrydes fra gang til gang, og til sidst mister kapaciteten helt. Du skal derimod have fat i et fritidsbatteri som de lige har haft i aldi (har lige set dem) eller et golf batteri fra harald. Dise batterier er lavet til forbrug, hvor imod et start batteri er lavet til at afgive store strømme over kort tid. Du kan sagtens vælge en høj kapacitet, det tager bare lidt længere tid at oplade, men så kan man f.eks. opgradere med flere solpaneler senere. Du når jo at lade lige meget i løbet af dagen om du har et 20 el 100 Ah batteri, men hvis det på 20Ah er fuldt opladt får du ikke meget ud af solpanelet, hvor imod du vil kunne fortsætte ladningen med et 100Ah.. Husk det!

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis