folkebåd med rådden kølplanke

En kammerat og jeg købte sidste år en folkebåd, der nu viser sig at have et godt rådden kølsvin ( eller hvad det hedder, det tømmer der ligger mellem det nederste bord og jernkølen )...hvordan kølboltene så ser ud, er ikke godt at vide ! Det er på ydersiden den er gal, når man er nede i båden virker alt ok sundt.
Vi har hverken de store evner eller midler... er det ophugning/foræring (hvis nogen da vil have den) og en dyr købt erfaring, eller hvordan er vores muligheder?  Er der købere til den slags projekter ?
 - Det skal lige siges at vi pt forsøger at få en bådbygger til at kigge og bedømme, men det tar jo sin tid, og jeg er ved at gå til af dårlige nerver over vores båds usikre fremtid...
 På forhånd tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke mange købere til gamle projektfolkebåde. Det som er råddent kaldes dødtræet og det er da forholdsvis let og især ikke så dyrt at udskifte.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ok det lyder da lidt opløftende, men det kræver vel at kølen må af...
Og nej jeg havde heller ikke regnet med at der stod folk i kø for overtage projektet, men det ville ellers være godt for samvittigheden om der fandtes et "old wooden boat resque team", man kunne overlade sit uønskede barn til - velvidende at den ikke skulle ende sine dage i en ovn.
Der er vel snart i alle havne træbåde, som er tjenlige til skrotning eller kraftig renovering. Desværre er der ikke mange tilbage, som kan rådgive amatører i sådanne sager, endsige hjælpe til rent fysisk. Lillebæltværftet har med frivillige hjælpere restaureret gamle skuder, deriblandt en folkebåd, om der er andre, ved jeg ikke.
Men det kan på det kraftigste anbefales at medbringe en træskibskyndig ved en besigtigelse af et købsemne, INDEN køb.
HUSK bådebygger er en uddannelse, af speciel karakter, da opmåling af ting er vanskelig, fordi intet er lige eller i vinkel (næsten).
Nå jeg håber i finder modet, så skal det nok gå.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Heiberg.

Det er umuligt at se her fra hvor meget der skal skiftes og hvordan. Dødtræet hedder det, (Som lynæs så fint skriver) og det er forholdsvist nemt at lave HVIS man kan MEN chancen for at der er råd videre op i spundingen er bestemt til stede Selvom du skriver at svinet ser ok ud så rådner egetræ som regel fra midten og ud så det kan være svært at se. Jeg vil anbefale at du får en bådebygger til at se på det og så kan han vurdere sagerne. Jeg har ikke selv tid da jeg er ved at skifte det kvarte af min egen båd ;-) postnr. 1307??? er det KBH? i så fald er der en Viggo Wichmann der kan vurdere det for dig samt lave det hvis du vil betale ;-)

Her er et nummer 21 43 32 28

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis