Yanmar 1GM diesel startfif?

Når jeg efter nogle dage skal starte min Yanmar Disel 1GM elstart, kniber det lidt af få den igang - ofte må jeg bruge starteren 2-3-4 gange inden den "hakker" igang, ligesom der kommer lidt gråblå røg ud af udstødningen.
Jeg må selvfølgelig eksperimentere lidt m. hvor gashandtaget skal stå, og andet.
Men er der én derude der gennem erfaring lige ved hvordan den skal "kildes", så ikke batteri og motor slides unødigt?
Tak på forhånd!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som om at du enten skal have tjekket din brændstof pumpe eller gløderøret, husker du at forvarme medens du tæller langsomt til 30 !
@Håndværkeren: Tak for foreløbigt svar. 
Dit svar afslører for mig, at jeg slet ikke ved noget om at starte op. For hvad er gløderøret og forvarme? Jeg ville blive meget glad hvis du ville skitsere i detaljer. hvad og hvordan.
Og nu jeg har kontakt til en kender: Er der noget med en zinkanode på MOTOREN der jævnligt skal skiftes, og hvor sidder den?
Gløderøret er en lille elektrisk opvarmet spiral eller en stift, der sidder skruet ind i topstykket, så det stikker ind i forbrændingskammeret. Inden du kan starte motoren skal gløderøret være varmet op til ca rødglødende, så der er noget varmt, som dieselen kan tænde på. Når motoren er igang er cylinderen varm nok til at dieselen kan tænde selv.

Du finder gløderøret i topstykket. Der er en elektrisk ledning/forbindelse på. Du kan teste det på flere måder. Entet ved at tage gløderøret ud og sætte strøm på. Så ser du om det bliver varmt. Ellers kan du måle enten modstanden i røret (et par ganske få ohm), eller måle strømstyrken, når der glødes (adskillige amp!).

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

@Chr.
Tak for dine anvisninger. Men næsten dumt spurgt: Hvordan varmer jeg gløderøret op, inden den egentlige start? Er det noget med at løfte i kompressionsarmen øverst på motoren?
Der bør være en kontakt eller lignende, som sætter strøm til gølderøret. Kompressionsarmen er til at reducerer kompressionen under start, så motoren er lettere at dreje rundt.

Jeg kender ikke en Yanmar, eller ret mange bådmotorer i det hele taget, men ved en masse om dieselmaskineri. Har pt 12500 HK snurrende i "kælderetagen"

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Yanmar 1GM er ikke med gløderør, ved start slår man skruen fra og giver fuld gas.
Hvis den ikke starter kan den mangle kompression eller brænstof.
Anoden i motorblokken er mont på en plade under udstødning.
Hilsen JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Joy har nok ret - der er vist ikke gløderør i en Yanmar 1GM diesel.
Jeg er dog overbevist om, at der sidder sejlere med viden om den mest hensigtsmæssige måde at starte op på.
De små fif kunne jeg godt tænke mig at afprøve, for det virker ligesom forkert at skulle lade startmotoren trække 2-3 gange a 20-25 sek. før den lidt nødtvungent "humper" igang.
Jeg vil nu prøve m. fuld gas, idet jeg trykker på startknappen - og selvfølgelig er står den i frigear.
Så kom endelig med din måde at gøre det på...
Mvh. svenliss
Hvis den har nogle år og mange drifttimer på bagen kan brændstofdysen være slidt eller ude af justering (åbningstryk).
Hvis du selv kan tage brændstofdysen ud og leverer den på et Bosch servicecenter eller et andet kompet dieselværksted, så koster det ikke mange basører at få efterset og justeret dysen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis