varmt vand

Er der nogen der har erfaring med varmvandsbeholdere der opvarmes med elektricitet? (Bruges vistnok bl.a. i autocampere)

Jeg tænker især på dem fra Elgena der kan opvarmes med 230V og/eller med 12V fra bilen. Hvor lang tid kan de holde en rimelig vandtemperatur, når der ikke varmes? Og hvor lang tid tager det at opvarme? Er der vand nok til et bad? (De findes jo i versioner ned til 3 liter).

Hilsen

Bent 


- at sejle er at leve 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv været lidt inde på tanken om 12 volts varmtvandsbeholder mht. campingvogn, men blev kraftigt frarådet at spekulere i den retning.

Regner du lidt på det, vil du hurtigt finde ud af, at det vil kræve rigtig lang tid at opvarme 5 liter, til f.eks. et bad, plus at du aldrig vil komme op på ca. 60 grader, og derved forhindre legionærerne i at marchere ind i dit vandsystem. De er ikke rare at have med at gøre.

Jeg endte med en gasvandvarmer, som vi er overordentlig meget glade for. Det er en 14 liters som fint klarer 2 gange brusebad lige i rap.
Der findes også nogle, som luner vandet op ved at blæse opvarmningsluft igennem, men det er jo kun aktuelt i den kolde årstid.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Hvis man for sjov regner lidt på sådan en sag bliver man noget overrasket !!!
Vandvarmer på f.eks. 1000 Watt ved 12 V giver det en strøm på næsten 85 Amp. - der skal godt nok nogle  MEGET  tykke kabler til at forsyne den og ligeså et  MEGET  STORT  batteri for at det virker bare en times tid - det er næsten det samme forbrug som starteren på en almindelig personbil har  sååå  -
Har så lige set at den forbruger 200 Watt ved 12 volt, men så varer det garanteret også en krig før der er noget bare lidt varmt vand - prøv at tænke på hvor lang tid det tager at varme et krus vand med en af de små dypkogere man kan få til bilbrug.
Et bedre forslag kunne være en "bilvarmer" monteret med en varmespiral i varmtvandsbeholderen - det har jeg set praktisk udført i både med godt resultat - sådan en varmer bruger ikke særlig meget strøm/brændstof (40Watt/0,5 ltr/t) så det er til at leve med - også i en campingvogn/bus.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Med et varmelegeme på 200W vil det tage ca 15 minutter at varme en liter vand op fra 8°C til 50ºC.
5 liter vil tage ca 75minutter, begge dele forudsat der ikke er varmetab fra beholderen, hvilket der selvfølgelig er.
Det bliver godt op ad formiddagen inden teenage-pigerne har fået nettet sig til dagens gerninger!
Desuden vil den suge strømmen uid af et 60 Ah batteri på ca 5 timer, så der skal noget af en batteripakke til for at familien kan komme i bad, og adskillige timers motortid med en almindelig generator for at lade batterierne op igen.

Anderledes er det med Polobjørns forslag. "Bilvarmeren" har en effekt på ca 3 kW. Det forslår noget mere. Med hensyn til prisen, så må jeg spille bolden tilbage til Polobjørn.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

i Min cv sidder en 3 l vandvarmer til 220 / 12 Volt . Det fungerer rigtig godt. Det er vildt varmt, men mængden er nok ikke stor nok til bad, men det er rart at vaske hænder i varmt vand !

Venligst

 

Lars Clement

- Og det er vistnok en TRUMA. Den holder vandet varmt ca 3 timer efter strømafbrydelse

Venligst

 

Lars Clement

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis