Skal jeg betale for ny vandledning ??

Jeg har brug for et godt råd..

Mit (private) vandværk har besluttet at nedlægge gammel hovedledning - det betyder at jeg skal have helt ny stikledning - fordi den nye hovedledning ligger i modsatte ende af min grund.

Kan det være rigtigt at mit vandværk kan kræve, at jeg skal betale 50.000 kr. for helt ny vandledning - fordi vandværket vil ændre hvor min stikledning bliver koblet på hovedforsyningsledningen ??

hilsen flemming
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er grunden til, at de væl have en ny ledning lagt ned? Er den gamle udtjent eller lignende? Hvorfor vælger de en anden linieføring end med den gamle?

Hvis linieføringen er valgt, så flest muligt får den kortest mulige stikledning kan der selvsagt være grund til at påkalde sig lidt kulance fra de øvrige tilsluttede. Ellers, så er der i sidste ende iikke andre end forbrugerne til at betale, så om det kommer på den ene eller anden måde kan jo være hip som hap.

Hvis der er at passende antal brugere der skal have skiftet stikledning, så kunne der være grund til at se på en samkøbsordning med mængderabat.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Vandværket har valgt at nedlægge den gamle hovedledning, der ligger hvor der oprindeligt var en vej, som blev nedlagt for 35 år siden.

Tænker mig at det er billigere at lade mig betale ny stikledning til "den nye hovedledning" (som blev etableret for ca. 20 år siden) end at vandværket skal vedligeholde den gamle "hovedledning, som kun jeg i dag benytter.

Jeg har fundet lidt frem i vandforsyningsloven  og klagevejledning til naturklagenævnet men tror ikke der er så meget at gøre - vi er vist nede i detaljerne hvor vandværket regerer suverænt.

Men ja det er jo kun os forbrugere der betaler udgifterne - så med den vinkel er det samlet set nok billigst at jeg får en ny stikledning, fremfor at vedligeholde den  gamle "hovedledning", som jeg også skulle have været med til at betale - men sammen med de øvrige aftagere i vores private vandværk.

Nu skal min hovedafbryder flyttes fordi der skal ny stikledning til ny hovedledning. Meeen jeg synes jo det er lidt hårdt at jeg skal betale de 50.000 alene - specielt når jeg i de mange år jeg har boet her, er gået ud fra at hovedafbryderen på min matrikel er grænse mellem mit ansvarsområde og vandværkets ansvarsområde, som den er for alle andre i dette lille land.

Søger derfor bare lidt råd fra andre der har lignende oplevelser.


Så kom der jo lidt mening med det hele, set fra vandværkets side. Det er klart billigere kun at skulle vedligeholde den nye ledning og så sløjfe den gamle, hvilket de kan ved at lade dig tilslutte til den nye.
Humlen er bare, at det pålægger dig en udgift på 50.000 kr, for at fællesskabet kan holde driftomkostningerne nede. Med forbehold for at andre selv har måtte betale for en omskiftning til den nye ledning, så ville jeg mene, at der er god grund til at påberåbe sig det urimelige heri, og at anmode om et bidrag fra fællesskabet, da det jo er i alles interesse, ikke kun i din.

Jeg skal understrege, at jeg ikke kender reglerne på området, ejheller vandværkets vedtægter, så det er alene udfra min almindelige sunde fornuft og opfattelse af ret og rimelighed jeg giver mit svar.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Dobbeltpost slettet af mig selv.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg må give Chr. ret i, at i mine øren lyder det noget overraskende, at man kan pålægge en enkelt andelshaver/bruger en så voldsom afgift for noget til alles gavn, men som han egoistisk set, intet har ud af ud over den lille procentdel som alle har ud af det.

Det er jo ikke nødvendigvis altid folk med den store juridiske indsigt, der sidder i vandværksbestyrelser, og derfor kan afgørelsen sagtens være på et forkert og/eller tyndt juridisk grundlag.
Jeg ville bestemt ikke bare lige betale en så stor sum, som jeg sagtens kunne finde bedre/sjovere anvendelse for.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
50,000 lyder meget voldsomt, især når det ikke burde være dit problem at vandværket laver om på deres ledninger,
hvor meget får du for de penge? nyt stik, ny målerbrønd, ny indføring, alt grave arbejde, reetablering??

hvor langt er dit nye stik??
hvis de insisterer på at lave det om ,kan du så feks grave selv og selv reetabelere??
Jeg kender nogle i Roskilde der lige har været ude for det samme.

De skulle hver især betale kr. 80.000,- for en ny stikledning, fra et nyt forsyningskabel. De pudsede advokater og jurister på vandværket, sammen med de 12 andre grundejerer på vejen.

Desværre var der intet at komme efter, for vandværket havde retten på sin side og nu må de alle til lommerne.

Det drejede sig også om at deres gamle ledninger var for dyre at vedligeholde og at de var de eneste i området der var koblet på disse.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Takker for jeres kommentarer her vel tilbage fra påskeferie.

Vi er nu gået i dialog med vandværket - med kommunen som bisidder... meen er sgu noget spændt på om jeg får forståelse fra vandværkets side..

mvh flemming

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis