Placering af tagvindue

Jeg er igang med renovering af 1. salen. I øst enden bliver der et stort rum, som er forberedt til at kunne deles i to. Der er repos over hanebånd i den sydlige halvdel. Se skitse.

Jeg havde ikke overvejet repos løsningen da jeg lavede tag, og der er ingen tagvinduer over hanebåndsniveau. Den syd-lige halvdel er lidt længere end den nordlige, og rummet har kun det ene tagvindue der vender mod syd.

Hvor ville i placere et ekstra tagvidue, eller er det overhovedet nødvendigt?


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke repos, men hems. Hedder det!

Der er ikke noget krav i bygningsreglementet om et tagvindue over en hems.

Men en hems må kun have en vis størrelse, 4,5m2 i hvert rum, og arealet beregnes som den del af hemsens gulvareal hvor højden til loftet er mere end 1,5meter.

Se her: http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_02_id56/0/42

Det er skønt med lys - også på en hems ! Jeg har selv ovenlysvinduer over de to hemse jeg har i mit hus - og det giver hemsen en helt andet og brugbar funktion. 

Så helt klart placering over hems.

Og mht. arealberegningen ...de 1,5 m beregnes fra gulv til skæring med tagbelægningens udvendige overflade.

Ja, det er rigtigt. Det med højdemålingen.

Og derfor kan man faktisk godt mene at den tegning som fremgår af BR10 er visuelt vildledende.
Må jeg nok sige.

Og så lige det med tagvinduer i en sydvendt tagflade.
Der kommer nok godt med lys.
Men der kommer sandeligen også godt med varme igennem glasset på en hed sommerdag!
Endvidere har lys fra nord den fordel at det er indirekte - altså det er diffust.

Så nu håber jeg at forvirringen er total. >)
Annonce

Udvendig målt!......det må være formuleret af en der kun ser tegninger, nå pyt.
Jeg får i hvert fald ikke problemer med 4.5m2 reglen da hemsen kun er i den ene halvside.

Jeg opfatter feedback som at et tagvindue over hanebåndene vil være en god ide, men den bør placeres i nord-siden.
(p.., jeg har afluttet isolerings- og forskalnings arbejdet i nordside :-)

Takker


 

Vi har gang i noget ligende. Vi har sat to små velux i vores hems. Det gør bare noget godt for sådan et lille rum som eller ville være træls og mørkt.
Dog er vores hems ikke større end at jeg lige kan sidde oprejst på mine knæ, men det bliver et godt hygge rum til tøserne :o)
Jeg ville overveje kraftigt at placere det veluxvindue imod nord, så der ikke bliver ulidelig varmt deroppe så snart solen står på.

http://www.lyrk.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis