slidt, hullet og gammel slidt græsplæne - RENOVERING!

Hej herinde.

Vi har netop overtaget en dejligt rækkehus i Ølstykke, og vi er allerede begyndt at se frem til at komme i haven her til sommer.

Haven er ca 90-100 m2, så den r på ingen måde stor - til gengæld er den MEGET hullet, grim, fyldt af ukrudt osv.
Vi vil gerne renovere HELE haven, og også på den rigtige måde, men vi ved ikke helt hvordan vi gør desværre.

Den gamle have skal selvfølgelig væk, græs, fliser og hvad der er af små-træer, bede osv.

Men hvordan? Hvor meget skal vi fjerne af haven for at undgå at der kommer ukrudt osv. igen også? Hvordan skal vi bygge op? Skal vi anlægge fliseterasser inden at vi sår græs?

Håber jeg kan blive vejledt, eller at der er en der kan linke til en artikkel jeg kan bruge.
Har søgt en masse, men syntes ikke rigtigt at jeg finder brugbare svar.

MVH Stefan.

At ramme forkert er også at ramme.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lej en gravemaskine, og en container, fjern alt hvad du ikke ønsker, "husk" at sorter så du ikke smider gamle havefliser i med haveaffald, det blir Katastrofalt dyrt. grav ud til ny teresse, få sand og ny muld kørt på plads, begynd med at så græs, så kan du altid lave staudebed hvis du ønsker det.
Det lyder som om du er total uerfaren kan, anbefale gyldendals store havebog til de basale færdigheder, så som at anlægge ny græsplæne, trapper, teresse. Stauder, kan du få gode råd til på din lokale planteskole.
Held og lykke, det er hårdt arbejde, men med en maskine til det værste gravearbejde går det nok. Ukrudt har respekt for en plæneklipper, så hvis du ikke vil grave det hele væk, kan du jævne hullerne ud, og bare fortsætte med plæneklipperen, så forsvinder selv skvadderkål.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Lav belægning og evt. plante kummer, kantsten først og græs til sidst
Træk øverste lag muldjord af og lav et muld depot,
Lav jord regulering i råjorden (har et minimalt indhold af humus)
Muldudlægning udføres når jorden er tør.
Brug plænegræssorter som er ’S’-mærkede
Det er bedst at så græsset når jorden er fugtig og over 10 grader varm.
Overvej rulle græs for hurtig resultat
Afvandingsfald minimum: beton belægning indkørsel 25 ‰ og terrasser med lav belastning 10 ‰.
Bundopbygning indkørsel: 6cm. belægningssten, 3 cm. afretningssand, bærelaget 12cm. stabiltgrus.
Bundopbygning terrasse 5cm. belægningssten, 3 cm. afretningssand, bærelaget 10cm. stabiltgrus.

Lav en plan (tegning) giver overblik

God arbejdslyst
Tillykke med haven.
Hvis jeg var jer, ville jeg vente en års tid, med at renovere haven.
Årsag ? jo, så har i set hvad der kommer op af jorden( løgvækster, stauder mm.), og dermed hvad der eventuelt skal gemmes (eller flyttes)
Husk også på at større træer, buske ikke er sådan at erstatte (medmindre i vinder i lotto) så derfor kan det nogle gange betale sig at bevare noget af det gamle.For en nyindrettet have, hvor alt har samme højde og drøjde, kan godt virke lidt tam eller kedelig.

Held og lykke med "de grønne fingre"

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis