Maling af sternbrædder før montage

Hej

Nu er turen kommet til at skifte mine vestvendte sternbrædder. De sydvendte var skiftet før jeg købte huset, og de er lige nu vurderet ud fra deformationen relativt tørre på ydersiden og mindre tørre på indersiden, dvs de er hule/konkave på den side der vender udad.

Kunne man forebygge dette ved at male sternbrædder på bagsiden før montage ? Det er sikkert ikke normalt blandt håndværkere, men de har jo også vældig travlt med at smække alting op hurtigst muligt...

Som Lav-det-selv'er betyder tid og udgift til lidt maling/grundingsolie ikke noget, hvis resultatet bliver bedre...

MVH Leo

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej.

Det der afgør hvordan brædder krummer sig har at gøre med marvside kontra barkside, (kerneside /splintside) og lidt hvordan de er fastgjort til bagvedliggende konstruktion.

Kik på dine brædder fra enden af og du vil se at kernesiden vender udad. (Med 99% sikkerhed)

Fugtpåvirkningen er uden den store betydning. Der er et konstant skift i våd/tør på begge sider af et sådant bræt. At brættet vil finde sin "naturlige form" kort tid efter monteringen. Det kan have en vis betydning hvordan brættet er fastgjort.
Jep, du har ret, de er savet, så de sidder med marvsiden udad.

Tak for svaret, de kommer op med bagsiden au naturel

MVH Leo

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Mangen en tømrer vil  mene at marv-/kernesiden altid skal vende udad!
Fordi kernetræ alt andet lige er bedre end splint.
Hvis dine brædder er trykimprægnerede har det også mindre betydning hvordan brædderne vender!

Forvirret? 

Selv ville jeg nok også vende brædderne - "så de sidder pænt", uanset at kernesiden vender indad.

Nu er der jo forskel på indvendig og udvendig side fra savværkets side, så jeg bestemmer ikke det store...

MVH Leo

Det var dog et frygteligt råd at komme med, Sitting Bull. Udvendige sternbrædder,vindskeder, beklædning mv skal altid sidde så kerne sidder på ydersiden. Holdbarheden på den rigtige side er langt højere end ved montage med splinten ud mod vejrliget.

http://www.lyrk.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg siger jo også: Mangen en tømrer!

Og jeg kender også den "officielle" anvisning.

Som disse:
http://vot.teknologisk.dk/9466

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=5&ved=0CEkQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.trae.dk%2FDokumenter%2FDokument.asp%3FDokumentID%3D81&ei=9DFzT__CD9HKtAbAg_XHDQ&usg=AFQjCNFg8CLJOM5q5O2ILsihwcb5bzqgMA&sig2=b8-uoBIyjJbn0yFxgJmraA

Men ikke desto mindre vil brædderne "krumme den forkerte vej" når du vender kernesiden udad. (Har jeg ret i?)

Og ved anvendelse af træ af god kvalitet - trykimprægneret - er "orienteringen" uden betydning! Beklædningen holder 50 eller 100 år uanset.

ØH-BØØØE.  & HOV

Det er stort set noget sludder jeg har skrevet ovenstående!

De anvisninger som gives af Teknologisk Institut og TRÆ-info. er helt korrekte. Ved at vende kernesiden udad på såvel alm. vandret klink  som 1 på 2 vil betyde at brædderne "krummer den rigtige vej"

Beklager denne lapsus - og tildeler mig selv karantæne – indtil videre.

Jeg har så fået indkøbt sternbrædder i dag. 1"x6" trykimpreæneretfra XL-byg, svensk producerede.

De er (mod forventning) savet tilfældigt, dvs. at de ikke har gjort noget for at få marvsiden udad, selv om det ikke skulle være SÅ svært at gøre. 6 x 5,40m: 3 med marvsiden udad, 3 med splintsuden udad.
Nå, så må jeg jo ud at bytte de 'forkerte' så det kan blive helt godt. Jeg sorterede kun kun de skæve og dem med for mange knaster fra...

Bortset fra det buer mine nuværende sternbrædder med marvside udad som tidligere beskrevet konkavt, dvs de er hule på marvsiden. Jeg mente ellers at marv udad ville få brædderne til at bue modsat ??

Link til et ret dårligt billede af ovenstående. Det er jo ved at være mørkt...
Foto

MVH Leo

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også