Konstruktion af skur/kolonihavehus

Hej

Vi har for nyligt overtaget en kolonihave med et meget faldefærdigt skur/hus på. Jeg går nu og leger med tanken om at rive det gamle skur ned, og bygge et nyt på det gamle betonfundament. Da jeg er 100% uerfaren hvad angår tømrerarbejde har jeg dog et par spørgsmål som jeg håber nogen herinde kan besvare

Jeg har søgt en del på nettet, og syntes at finde en del modstridende informationer. Hvad jeg leder efter er en så billig gør-det-selv løsning som muligt, som stadig kan holde en hel del år.

1. Hvilken træsort skal jeg bruge?
Hvad jeg umiddelbart kan finde på nettet er fyrretræ det mest almindelige til sådanne projekter (samtidig med at det er billigt). Dog har jeg læst på en side at fyrretræ er forholdsvist blødt træ, og derfor ikke er så holdbart medmindre det er imprægneret. Igen har jeg så læst på en helt anden side at man ikke bør have imprægneret træ tæt på køkkenhave og lign. da det indeholder mange giftige kemikalier (og umiddelbart er det jo ikke så smart når det nu er en kolonihave).

2. Hvordan fæstner jeg trævægge til betonfundamentet?
Har ikke lavet så meget research på det spørgsmål, og jeg ved ikke hvordan det nuværende hus er fæstnet til fundamentet, men hvordan gør man normalt dette?

3. Tips?
Som sagt er jeg 100% nybegynder hvad angår tømrerarbejde (selvom jeg åbenbart har haft en indre interesse for det, eftersom jeg overvejer sådan et projekt), så alle tips vil være til stor hjælp

Tak på forhånd
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Jeg vil nok sige at du måske skulle holde dig til et af de færdig byggede huse det kan monteres på et punkt fundament. Du kan købe rimelig gode bygge sæt hvor alt er klar til montering, og når du ikke har prøvet det før, er det en temlig stor mundfuld at starte helt fra bunden.
Du er nok nød til at aliere dig med nogle af de "gamle" kolonihave brugere, der kan du sikkert få al den hjælp du ønsker dig.

Hej lav din bundrem i trykimprægneret træ og resten i alm træ du skal fæstne hulbåndtil dit punkt fundament . Held og lykke med opgaven du kan sagtens klare det fra bunden selv .  😁

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis