Fuldspartling af vægge og lofter

Hej,

Jeg er igang med at planlægge et lille projekt, hvor jeg gerne vil ha' fjernet mit gamle savsmuldstapet og fuldspartlet mine vægge. Derudover vil jeg også gerne have spartlet mine gipslofter (det virker som om man bare ha' sat lofterne op og malet hen over spartlekanterne, uden at jeg ved det med sikkerhed).

Min plan var at jeg ville anskaffe mig en girafsliber, og fjerne alt "savsmulden" fra tapetet også fuldspartle væggene med rullespartel.

Også kommer alle spørgsmålene.

Hvor meget "glattere" bliver mine vægge af at jeg bruger filt? Gør det en forskel? Hvor mange gange skal jeg spartle, og er der forskel på hvilken spartelmasse jeg skal bruge henholdsvis første og anden gang jeg gør det, eller skal det bare slibes med groft sandpapir først, også med noget finere bagefter? Hvilke korn sandpapir bruger man?

Hvad gør jeg når jeg er færdig med at spartle og slibe væggene, skal de ha' en form for grunder lige meget om jeg vælger at sætte filt op, eller om jeg vælger at male direkte ovenpå spartlen?

Mht. lofterne der var min plan at jeg bare ville spartle kanterne mellem gipspladerne, så man ikke kan se kanterne på gipspladerne mere. Som jeg har søgt rundt på nettet, har jeg fundet div. forum'er bla. dette, hvor jeg kan se at når folk sætter nye gipsplader op, bruger armeringstape til at sætte i spartlekanterne på gipspladerne. Mit spørgsmål er så om man kan sætte det op i spartlekanterne selvom der er malet på dem, også bare spartle ovenpå?

Jeg håber I kan hjælpe.

På forhånd tak
Morten Pedersen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg svarer lige på de spørgsmål jeg kan.

Filten gør at mindre huller i spartellaget ikke er synlige. Derudover bliver "væggen" en smule mere "stødsikker", men det er ikke meget. En anden fordel er at man kan vælge forskellige mønstre.

Mht. spartel kan du bare bruge en mellem-spartel til det hele. Hvis ujævnhederne er ret store slipper du nok ikke for at skulle påføre 2 gang. Hvis det er første gang du bruger en giraf vil jeg anbefale at tage noget korn 120 eller finere - det tager lidt længere tid men er langt nemmere at styre. En fordel kan være at koble en støvsuger på giraffen - så slipper du mere eller mindre for støv.

Når du er færdig med at slibe giver du hele fladen forankringsgrunder/blåvand og lader det tørre... Herefter kan du sætte væv op med vævklæber eller blot male. Vælg for guds skyld nogle kvalitetsprodukter fra f.eks. flugger. Det er langt nemmere at arbejde med og i sidste ende er det billigere....
Hvis det er gipsplader der er sat op og man ikke har spartlet dem SKAL du bruge armeringsbånd. Både i langkant og kortkantssamlinger. Hvis det er første gang du arbejder med det vil jeg anbefale at du køber noget klæbende glasfiber-armering. Profferne i dag bruger papir da det er stærkere i alle retninger, men det kan godt drille lidt at sætte op og det andet har fungeret fint for mig.

Herefter bredspartler du 400mm over samlingerne og sliber efter.... og så er det samme historie som med væggene...

mvh Henrik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Henrik,

Mange tak for de gode svar!

Hvad tænker du mht. korn på sandpapir til at slibe væggene ned i første omgang (fjerne savsmuldstapet)?

På lofterne, der skal jeg vel kun bruge forankringsgrunder der hvor jeg har spartlet?

Mvh.
Morten
Hej igen

Det er jo en smagssag, men jeg ville selv helt fjerne tapetet. Alternativt bruge noget korn 40 ved LAV hastighed (ellers brænder malingen fast på slibemaskinen)

Jeg ville give det hele blåvand - Problemet med gipsplader og spartel er at det suger fugt, dvs vand fra malingen. Så for at være på den sikre side ville jeg give det hele - det tager iøvrigt ikke meget længere tid. Jeg plejer at bruge en ukrudtssprøjte til at fordele det med og så rulle efter med en malerrulle - så går det stærkt (og sviner)
Personligt ville jeg dampe savsmuldstapetet af.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også