Til elektroniksagkyndige: OPB704, optisk aftaster

hej Alle

Jeg ønsker at lave noget lignende:   

http://phk.freebsd.dk/Gasdims

Dog ønsker jeg ikke en D25 connector, men ønsker at opsamle "pulser" via et indgangsmodul på en  PLC (Jeg har 24V DC tilrådighed her.)
Ifølge vedhæftet datablad har OPB705 4 Pins. hhv.:

1: Anode
2: Cathode
3: Emitter
4: Collector

Er der en der kan give en vejledning i hvorledes denne kobles rigtigt?
I mit eget el-installatør-hoved (desværre er der ikke ret meget viden vedr. elektronik) skal anoden have + 2VDC (jf. datablad) og Cathoden -0V - Umiddelbart vil jeg tro at emitteren kan få en +24VDC og Collectoren kan sættes på et indput, på plc´en

Er jeg HELT forkert på den ?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er næsten rigtig på den, meeen:

1) Du skal strømbegrænse strømmen i lysdioden, f.eks med en formodstand til en kendt spænding. Denne strøm kan du variere lidt for at få den bedste følsomhed, så der skal du nok lege lidt med værdierne, men start med omkring 10 mA. Husk at regne på effekten der afsættes i modstanden!

2) Udgangen forbindes normalt med Emitteren til 0V og collectoren til indgangen på din PLC, alternativt kan du sikkert koble collectoren til+24V og så forbinde emitteren til din indgang

3)Du skal nok have en "pull op" modstand mellem collectoren og din 24V forsyning (eller en pull down modstand til 0V hvis du bruger den alternative kobling), måske har din PLC det allerede? Ellers skal formodstanden vælges så indgangsimpedancen på PLC'en ikke "trækker" collectorspændingen under "triggerniveauet" på din PLC og derudover skal modstanden være så stor at den overstiger max collectorstrøm (kun 2.5mA?) Anyhow prøv med en 10 kOhm modstand

Sort snak?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis