Kan ikke starte havefræser

Hej

Jeg har et problem med en havefræser jeg for nyligt har købt brugt. Den har ikke været startet i en 3-4 år, men den har stået i ly i et lukket haveskur.

Det drejer sig om en Ginge fræser med en 3hk 127cc Briggs & Stratton motor.

Den ville ikke starte pga. der ikke var nogen gnist på tændrøret, så jeg skiftede motorolie og tændrør og fjernede rust på svinghjulet og magneten (tror jeg de hedder) og derefter startede den og jeg testede den i en 10 minutters tid og fræste lidt med den, og den lod til at fungere.

Da jeg tog den frem for en 14 dage siden for at fræse ville den igen ikke starte, men efter at forsøge med benzin direkte ned til cylinderen og lidt dieselstart flere gange fik jeg den til sidst i gang og jeg fræste i ca 30-45 minutter hvorefter den standsede af sig selv og jeg har ikke kunnet få den startet siden.

Jeg har prøvet at rense tændrøret, rense karburatoren skifte benzinen ud med frisk benzin skiftet pakningen mellem benzintank og karburator (da den var defekt) og jeg kan stadig ikke få den i gang.

Der er gnist på, og jeg kan lugte at der kommer benzin frem og der kommer nogle små livstegn fra den og lidt røg ud af udstødningen af og til, men den vil ikke starte eller bare løbe rundt selv på noget tidspunkt.

Hvad kan være galt, og hvad mangler jeg at gøre?
Hej Jeg har et problem med en havefræser jeg... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

hvis den lugter af benzin efter du har hivet et par gange vil jeg tro den er "druknet"  tjek om tændrøret er vådt efter du har hivet et par gange ,hvis det er vådt så er det enten flyderen der hænger eller strålespidsen er måske skal udskiftes  

Prøv at kik om der er gnist på tændrøret

Er tændrøret vådt, eller tørt efter startforsøg

Hvis benzintanken ligger under karburatoren, og den ikke får benzin, er der stor sandsynlighed for at den membran der pumper benzinen op i karburatoren er stiv/utæt.

Du er nødt til at have styr på kablerne til karburatoren, der er også en trækstang og fjeder til o/m begrænseren de skal også sidde rigtig.


Vi prøver igen, i morgen --
polobjørn skrev den 02-07-2019 16:21:03

Rico-gds

De ting du nævner findes  IKKE  på en Brigs & Stratton kaburator !

 nu er der mere en en slags karburator til de motorer så jo det gør de ;) 

Rico-GDS skrev den 03-07-2019 02:32:19

 nu er der mere en en slags karburator til de motorer så jo det gør de ;) 

 okay efter at ha kigget lidt på nettet er der nok ikke nogen strålespids/dyse men flyder er der 

Annonce

Hej venner tak for svarene, beklager jeg ikke fik skrevet tidligere.

Det er en 3HP Maskine

Prøv at kik om der er gnist på tændrøret

Ingen gnist, har ellers købt et nyt tændrør, jeg har også indstillet tændingstidspunktet til 0,60 (med søgeblade) men fortsat ingen gnist   

Er tændrøret vådt, eller tørt efter startforsøg

Nej, den har ikke været vådt, og den er stadig tør efter startforsøg   

Hvis benzintanken ligger under karburatoren, og den ikke får benzin, er der stor sandsynlighed for at den membran der pumper benzinen op i karburatoren er stiv/utæt.

Ja, det kunne jeg godt mistænke den for, jeg tror ikke den får benzin fra tanken.

Men hvis jeg hælder benzin direkte ned i karburatoren, så siver det ud under karburatoren.   

Du er nødt til at have styr på kablerne til karburatoren, der er også en trækstang og fjeder til o/m begrænseren de skal også sidde rigtig.

Den er fikset.   


hvis det er vådt så er det enten flyderen der hænger eller strålespidsen er måske skal udskiftes  

Har ingen ide om, hvad det er, kan være jeg skal kigge på det   

https://www.haveparkdele.dk/shop/ventilsaet-7551p.html

Denne her?

Du skal have gnist på, som det første synes jeg.

Hvis der er en ledning til at stoppe motoren, så prøv at afmonter den, for at udelukke den fejlmulighed.

Tag skjoldet af så du kan se svinghjulet, puds det ren for rust udvendigt, løsne tændspolen, læg et styk papir mellem svinghjul og tændspolen, pres spolen ind mod svinghjulet, og spænd den fast, fjern papiret, så sidder spolen så tæt på svinghjulet som muligt, er er mest effektiv.

Det hjælper ofte på manglende tænding..

Du skal nok lede længe efter en svømmer i den karburator ...

Hvis det er menbranen der er problemet, kan det hjælpe at fylde tanken helt op med benzin.

Og evt give den en snaps til at starte på..

Er benzinen i tanke gammel, så skift det ud med noget friskt.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis