Efterinstallere vandbaseret gulvvarme i betongulv, ved solvarme

Hej Alle

jeg er ved at renovere et kælderrum, der fungere som bryggers/fyrrum/grovkøkken osv.
det er et en tør kælder med god ventilation
rummet er ca. 15 m^2
jeg har installeret et solvarme anlæg der via en buffertank og varmeveksler levere varmt brusvand og rumvarme til huset via det eksisterende 2 strengs system.

jeg ønsker at bruge den overskydende "gratis" solvarme i sommermånederne.

Ved renovationen har jeg fjernet de gamle gulvklinker og nu ønsker jeg at efterinstallere vandbaseret gulvarme
der er ikke plads til at støbe et nyt lag ovenpå pga. dør med mere,  og jeg ønsker ikke at grave hele kælderen op, da den nedadvendte isolering ikke er så vigtigt pga. solvarmen. (det kan enda gavne da det vil agere som varmelager)

min plan er at skærer ca. 25 m, 5 cm dybe render i gulvet med en stor vinkelskærer, placerer og nedstøbe slangerne (15mm pe-x ) i renderne og koble det til varmesystemet på frem og retur rørerne med en simpel kugle hane.

er der nogle der har nogle gode råd? eller erfaringer med noget ligende? lave render/riller i et betongulv og efterinstallere gulvvarmeslanger?

mvh
Jesper Jensen



Jesper Jensen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det nok ikke komfort der lige er det aller vigtigste når det bare er som "bonus", ud fra hvad jeg læser. Men tror alligevel du vil mærke varme slangerne meget markant og alt efter hvor tæt du ligger dem får du nok kolde områder om vinteren hvis det er eneste opvarmningskilde. Måske det er en god idee med nogle fordeling slanger som kan hjælpe med at fordele varmen mere jævnt.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Beton akumulere og fordeler varmen godt. Jeg har selv solvarme som går direkte i gulvslanger og det fungere rigtig godt.
Istedet for en 3-vejsventil har jeg 2 Cirk. Pumper, 1 til brugsvand og 1 til gulvvarmen - fordelen er at de kan reguleres hver for sig via styringen.
Jeg vil mene din plan er rigtig god, overskudsvarme høre til i kælderen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis