Elektriker hjælp. ANYONE???

I den her uge er min ven på ferie, så jeg er flyttet ind i hans lejlighed for at vande blomster.
Hans badeværelseslampe er hængt op med gaffatape, så da jeg var i bad faldt den lige pludselig ned, så den kun hænger i ledningerne. 
Sikringen gik selvfølgelig, men den kunne jeg sagtens skifte uden problemer. 
Nu er det sådan at opvasken ikke virker - jeg har skiftet sikringen til opvaskemaskinen også, men den virker stadig ikke - Hvordan kan det være? Er det på grund af lampen, eller? 
Det er lidt træls, da jeg så egentlig har ødelagt hans opvaskemaskine.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det sådan at opvasken ikke virker - jeg har skiftet sikringen til opvaskemaskinen også, men den virker stadig ikke - Hvordan kan det være? Er det på grund af lampen, eller?

Ja, se det er jo en af de svære.  Men lad os prøve. Er der nogen form for lys/signallamper i opvaskeren, der lyser? Selv om du har skiftet sikringen til op vaskeren, var det så med en, der duede? Det er før set at sikringen, der blev skiftet, ikke duede. Du skriver at lampe og opvasker har hver sin gruppe, så det skulle ikke være nødvendig at skifte sikring til opvaskeren. Er der nogen tarifsikringer, som kan være gået? Lampen burde ikke kunne være årsag til, at opvaskeren ikke fungerer længere. Virkede den inden du "flyttede ind"?

fase
Ja, den virkede fint, da jeg brugte den i går, men da sikringen gik tjekkede jeg lige at alt virker - da jeg egentlig aldrig har skiftet sikring før. Jamen sikringen virker - den er fra en helt ny pakke hvertfald og har lige prøvet med en anden sikring, men det virker stadig ikke. Jeg tør ikke røre ved lampen, da jeg lige fik et kraftigt stød før, som gav mig en lille tur ned på gulvet. 
Et andet spørgsmål - hvis jeg nu "slukker" for strømmen, eller slukker for sikringen - ved ikke hvad det hedder. Så kan jeg ikke få stød vel? Fordi lampen bliver ved med at flade ned.. og det er bare ikke holdbart. 

hvis du slukker for hpfi relæet er der ikke dtrøm på noget som helst og du kan roligt røre ved lampen og få den sat fast. herefter tænder du igren.

det første du skal finde ud af er om der kommer strøm til opvaskemaskinen. da det er
Jeg tør ikke røre ved lampen, da jeg lige fik et kraftigt stød før, som gav mig en lille tur ned på gulvet.

Du skal overhovedet ikke røre den lampe mere. Hvis du har fået stød ved at røre ved den, er den i den grad defekt. Hvis du kan komme til at demontere den så gør det. Når du skriver, at du har fået en lille tur på gulvet, har du fået anskuelses undervisning i hvordan et stød, i det ufarlige område, virker. Kan du ikke komme til at demontere lampen, så lad den være slukket, men undlad at røre den. Lampen skal forøvrigt ikke være sat op med gaffertape, sådan noget for...... klamp.

fase
Ring hurtigt mulig efter en elektriker , 230V ER livsfarligt , er der hpfi afbryder? , den burde måske havde koblet ud hvis dit stød var til jord , og så er der brandfaren ved en amatøragtig installation.............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
hvor i landet er det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis